Hopp til innhold

Inviterer seg sjøl til skolemøte på Sametinget

Statssekretær Elisabeth Dahle i Kunnskapsdepartementet vil vite mer om konsekvensene av eventuelle skolenedleggelser i sentrale samiske områder.

Bilde

– Jeg har veldig lyst til å bli bedre kjent med Sametinget og Egil Olli, sier statssekretæren.

Foto: Utdanningsforbundet/Sametinget

Nå inviterer hun seg selv til Sametinget.

– Jeg har veldig lyst til å bli bedre kjent med Sametinget og Egil Olli. Så hvis jeg kan invitere meg sjøl til et møte, så vil jeg gjerne benytte anledningen til å gjøre det i dag, svarer Elisabeth Dahle til NRK Sápmi.

Bakgrunnen for at hun ønsker å sette seg nærmere inn i samebarnas skolehverdag, er nyttårstalen til sametingspresidenten. Her tok Egil Olli et oppgjør med kommuner som ønsker å legge ned skoler i sentrale samiske områder.

– Dette kan ikke vi på Sametinget akseptere. Nedleggelsene går hardt utover samiske barn og unge, da mange må flytte til steder der språket og kulturen ikke står så sterkt. Ansvaret for skolene ligger hos kommunene. Samtidig er det viktig å huske på statens ansvar. Sentrale myndigheter må sikre at kommunene oppfyller sine forpliktelser i forhold til samisk språk og kultur, sa Olli i nyttårstalen.

I Porsanger har kommunestyreflertallet vedtatt kutt på begge sider av fjorden, nemlig i Billefjord og Børselv, noe som har skapt sterke reaksjoner.

Men også andre skoler i samiske områder er utsatt på grunn av dårlig kommuneøkonomi.

I Alta har både skoler i sentrum og periferi trusselen hengende over seg. Det samme gjelder også i den samiske bygda Láhpoluoppal i Kautokeino. Men også Sirpmá skuvla i Tana har ofte vært utsatt for nedleggelsesspøkelset.

– I strid med grunnloven

– Hvis samiske barn blir tvunget til å flytte til steder der det samiske språket står svakt, så er dette i strid med den norske grunnloven, hevder Egil Olli.

Han viser til grunnlovens paragraf 110a som pålegger statens myndigheter å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv.

– Det er en neglisjering dersom skolene blir lagt ned uten konsekvensanalyse i forhold grunnlovens forpliktelser, mener Olli. Kritikken går spesielt til Porsanger kommune.

– Om det er i strid med grunnlovsparagrafen, vil jeg på nåværende tidspunkt ikke ha noen konklusjon på, svarer statssekretær Elisabeth Dahle.

Vil vite mer

Hun håper på et møte med Sametinget så snart som mulig. Dersom Sametinget svarer ja, så utelukker hun ikke at også statsråd Kristin Halvorsen vil delta.

– Fra Kunnskapsdepartementets side er vi selvsagt interessert i å høre hvordan opplæringen er i de samiske områdene. Og hvordan de får en god kvalitet for å ivareta språk, kultur og kjennskap til historiske forhold, forklarer Dahle.

Håper på skolebesøk

Visepresident Laila Susanne Vars er glad for at Kunnskapsdepartementet vil møte Sametinget.

– Dette er helt i tråd med de ønsker som også vi i Sametinget har. Selvsagt skal vi ta godt vare på gjestene, forklarer Vars.

Sametinget har allerede begynt å forberede et seminar i forbindelse med møtet.

– Her vil Kunnskapsdepartementet blant annet få et historisk tilbakeblikk på skolesituasjonen i Sápmi. Men også nåværende utfordringer vil bli et sentralt tema, forklarer Vars.

Hun utelukker ikke et skolebesøk.

– Hvis gjestene har tid til det, så hadde det vært hensiktsmessig med et besøk enten i Billefjord eller i Láhpoluoppal, svarer Vars.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK