Hopp til innhold

Fornøyd med at de fortsatt får fly kongekrabbe til Seoul

Regjeringen har i dag gitt midlertidig forlenget tillatelse til frakt av kongekrabber fra Porsanger i Nord-Norge til Seoul i Sør-Korea. Eier av Cape Fish, Bjørn Ronald Olsen, er fornøyd, fordi det har vært tvil om de kunne fortsette med flygingen.

Kongekrabbefiske

Det har vært utfordringer med frakta av krabbene fra Norge til Sør-Korea, som nå er midlertidig løst.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Tillatelsen er gitt da transporten til Sør-Korea er svært viktig for lokal fisk- og sjømatindustri i Nord-Norge. Cape Fish i Honningsvåg har fraktet kongekrabber til Seoul i tre år, men da i små volum.

Eget charterfly for kongekrabber

– Vi startet med 200 kilo for tre år siden og har økt tonn for tonn. Nå har vi et eget charterfly, som går fra Lakselv og som tar 25 tonn. Det er en betydelig utvikling vi har hatt, sier eier i Cape Fish, Bjørn Ronald Olsen, og forteller at det gikk et charterfly med kongekrabber senest lørdag morgen fra Porsanger til Sør-Korea.

Olsen er glad over at regjeringen har forlenget tillatelsen til frakten.

– Vi er veldig fornøyd med at vi fikk forlenget tillatelse. Vi har vært litt i tvil om det hadde vært mulig å fortsette med flygingen, men det er veldig positivt at regjeringen har forlenget og sagt at eksport av sjømat til Asia er noe man ønsker å tilrettelegge for, sier Olsen.

I vinter måtte selskapet permittere ti ansatte fordi det innleide russiske flyet ikke fikk lande på Banak flyplass i Porsanger.

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Populær mat

Norsk sjømat er populært i markeder over hele verden. Da er det viktig å legge til rette for god internasjonal transport, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Eier av Cape Fish, Bjørn Ronald Olsen, sier at kongekrabbe er et veldig populært produkt i Asia, og det har de da også sett på den store økningen av volumet de har hatt.

– Sjømat fra Norge har en viss status fordi det er betegnet som en kvalitetsvare, og det kommer fra en bærekraftig bestand. Det blir fisket av den mindre kystflåten, som har en annen bærekraft enn de større båtene. De er noe sørkoreanere setter pris på, sier Bjørn Ronald Olsen.

Må vurdere alternative løsninger

Siden sørkoreanske selskaper sluttet å frakte levende kongekrabber fra Norge til Sør-Korea, er det kun russiske selskaper som har vært aktuelle for å fly denne strekningen. Siden situasjonen overfor Russland også etter siste luftfartsforhandlinger er at norske selskaper som skulle ønske å fly slik frakt til Sør-Korea ikke har fått en tilsvarende adgang, er det viktig at sjømatbransjen vurderer alternative løsninger på sine fraktbehov.

For å gi bransjen noe tid til å finne alternative løsninger har jeg bedt Luftfartstilsynet å gi det russiske selskapet tillatelse til slike flygninger i seks måneder til. Det er viktig at bransjen bruker den tiden godt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Korte nyheter

  • Finnmárkku buohcceviessu háliida bisuhit DPS Deanu

    Finnmárkkubuohcceviessu HF ii doarjjo árvalusa heaittihit guovllupsykiátralaš guovddáža (DPS) Deanus ja sirdit dikšunsajiid Áltái. Nu mearriduvvui stivračoahkkimis Romssas duorastaga. Duogáš dasa lea go buohccit šattašit menddo guhkás johtit.

    Seammás Finnmárkkubuohcceviessu mieđiha leat dárbu rievdadit ja nannet psyhkalašdearvvašvuođa ja gárrendilledivššu fálaldagaid.

    HEAD-DPS-TANA
  • Legger Digermulen vindkraftverk på is

    Finnmark Kraft og Fred. Olsen Renewables har besluttet å prioritere Laksefjorden vindkraftverk, mens arbeidet med Digermulen vindkraftverk stilles i bero.

    Det melder Finnmark Kraft i en pressemelding.

    – Vi retter nå fokus mot å videreutvikle Laksefjorden vindkraftverk, og dette inkluderer en tett dialog med grunneier, lokalsamfunn og andre rettighetshavere.

    Prosjektet er tenkt lokalisert på halvøya mellom Eidsfjorden og Mårøyfjorden i Lebesby kommune, og har et potensial på cirka 60–65 turbiner og en total installert kapasitet på inntil 450 Megawatt.

    – Vi har stor tro på at Laksefjorden vindkraftverk kan bli et verdifullt prosjekt for regionen. Prosjektet vil, ved å utnytte et areal som i stor grad allerede er regulert til vindkraftformål, gi store inntekter til Lebesby kommune, og en forbedret forsyningssikkerhet Nordkinnhalvøya.

  • Čiekčá vuosttas geardde Sámi ovddas

    Guhtta joavkku servet dán gease Conifa nissončiekčamiidda Bodåddjos.

    Sámi nissonriikkajoavku lea okta favorihtain vuoitit dán gease CONIFA čiekčamiid. Sii oainnat vuite 2022 CONIFA nissončiekčamiid Indias mat ledje vuosttaš stuorát gilvvut.

    Jenny Marie Mannsverk lea okta dan 18 čiekčis váldon mielde ovddastit sámi nissonriikkajoavkku dán gease.

    Son ii leat ovdal čiekčan Sámi ovddas, ja lohká šaddat hui somá ja illuda dasa. – Mun lean maid hui giitevaš go dán vejolašvuođa dál oažžu, lohká Mannsverk.

    Jenny Marie Mannsverk, FA Sápmi
    Foto: Privat