Hopp til innhold

– Ny kunnskap må møte mineralstrategien

Professor i urbanisme mener at det samiske folket må sette sammen en kompetanse som er på høyde med kompetansen til næringsdepartementet og den internasjonale gruveindustrien.

Knut Eirik Dahl

Arkitekt og professor i urbanisme ved AHO, Knut Eirik Dahl, utfordrer det samiske miljøet til å samle et sterkt kunnskapsmiljø innen mineralsaker.

Foto: Carl-Gøran Larsson / NRK

– Når jeg ser på den nye mineralstrategien slik den foreligger nå, så tror jeg det er helt innlysende at Sametinget og det samiske folket nå setter sammen en form for kompetanse som er på høyde med den som både næringsdepartementet, gruveindustrien, og internasjonale gruveselskaper vil representere, mener professor ved Arkitekthøgskolen i Oslo, Knut Eirik Dahl.

Onsdag ble den nye mineralstrategien til Norge lansert ved nærings- og handelsminister Trond Giske. Regjeringen ønsker ved hjelp av mineralstrategien å gjøre Norge til et attraktivt land for globale gruveselskaper.

Komme opp med kompetanse

Arkitekt og professor i urbanisme Knut Eirik Dahl, også kjent fra NRK-dokumentaren «Gollegiisá - Skattkammeret», ledet et ni-ukers prosjekt med 15 arkitektstudenter. I prosjektet studerte de blant annet hvordan gruveselskapene opererer i verden, og hvordan dette forandrer landskapet i landene de opererer i.

På bakgrunn av det studentene hans fant ut mener han at samene må samle sin kunnskap så de kan møte de utfordingene som de internasjonale gruveselskapenes eventuelle inntog vil gjøre med deres kultur og landskap.

– Man må komme opp med en kompetanse som tenker lenger, og vet like mye som de som vil inn å endre landskapene, sier Dahl.

Han mener at denne kompentanseansamlingen må fungere som en kunnskapskilde som alltid kan rådspørres når det gjelder mineralsaker.

Med tanke på all den samiske kompetansen som finnes i høgskoler og universiteter, så mener Dahl det bør være mulig.

– Politikk, ikke kunnskap

Sametingets første president og professor i samisk språk ved Samisk høgskole, Ole Henrik Magga, mener at denne kunnskapsinnhentingen begynte for over 30 år siden. Denne kunnskapsinnhentingen har han selv vært meget delaktig i, blant annet via sitt akademiske virke, og under arbeidet med opprettelsen av Sametinget.

– Det er ikke kunnskapen det skorter på. Det er derimot det at vi er maktesløse når det kommer til å kunne bestemme over våre områder når det kommer til for eksempel gruvevirksomhet, forteller Magga.

Ole Henrik Magga

Professor i samisk språk og tidligere Sametingspresident Ole Henrik Magga mener at kunnskapen i de samiske miljøene står sterkt.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX


Så han mener at det er et politisk spørsmål, ikke et spørsmål om kunnskap. Blant annet peker han på at ingenting av inntektene fra mineralene tilfaller de som bor i områdene inngrepene skjer.

– Verdiene blir hentet ut, og ingenting av det blir igjen. Det har vist seg ved tidligere tiders gruvevirksomhet i samiske områder.

Han legger til at det alltid er et behov for flere fagfolk og større kunnskap. Det han tror spesielt trengs er fagfolk som faktisk kan være i ledende stillinger i gruvedriften dersom de kommer i gang.

– Jeg går ut i fra at både i samiske organisasjoner, i Sametinget, og i samiske institusjoner er det samlet nok kunnskap og erfaring, sier Magga.

På den annen side så har han ikke helt tro på at samer nødvendigvis har et sterkt ønske om å jobbe i gruveindustrien, med erfaringer de tidligere har hatt. De godt lønnede ledende stillingene mener han kommer til å tilfalle folk utenifra, at det rett og slett ikke er noe ønske om å ha lokale med i ledelsen i mineralforetak, ifølge han.

TOPSHOTS-AUSTRALIA-BRITAIN-MINING-RIOTINTO-DIAMOND

En Rio Tinto diamant, selskapet som ble stoppet fra å starte gruvevirksomhet i Finnmark i 1996.

Foto: RIO TINTO / Afp

Ole Henrik Magga var selv i spissen for å stoppe det multinasjonale gruveselskapet Rio Tinto Zinc, nå Rio Tinto Group, som var i startfasen med gruvedrift i Karasjok kommune i 1996. Der meddelte han overfor lederen for prosjektet at det samiske folk aldri har tillatt gruvedrift i området.

Regjeringen vil styrke kunnskapen

I mineralstrategien er det et ledd om at kunnskapsgrunnlaget knyttet til mineralvirksomhet i områder med samiske interesser skal styrkes:

«Når det vurderes oppstart av undersøkelser, etablering og drift av mineralvirksomhet, er det viktig at alle interesserte parter har tilgang til et godt faktagrunnlag og kompetansestatus knyttet til slik virksomhet. Det gir et felles grunnlag for å vurdere muligheter og utfordringer knyttet til virksomheten.»

Nærings- og handelshandelsdepartementet skriver at de er opptatt av at arbeidet med å fremskaffe det styrkede kunnskapsgrunnlaget har bred forankring, og at fagmiljøer med god kompetanse om mineralvirksomhet og samisk kultur og næringsutøvelser er involvert i arbeidet.

– Kunnskapsgrunnlaget skal derfor utarbeides i samarbeid mellom Direktoratet for mineralforvaltning og Senter for samiske studier ved Universitetet i Tromsø. Arbeidet skal samtidig forankres hos mineralmyndighetene, næringen, samiske og andre berørte interesser, skriver departementet til NRK Sápmi.

– Det de enda ikke har forestilt seg

Knut Eirik Dahl sier at han er klar over at det samiske miljøet vet mye.

– Min utfordring gjelder det de ikke vet, det de enda ikke engang har forestilt seg, sier Dahl.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK