Iŋgor Ántte Áilu Gaup (61) var på den tiden ung, livlig og politisk aktiv. Han var målbevisst og full av mot.
– Da var jeg 21 år gammel. Jeg ble arrestert av politiet tre ganger, opplyser Iŋgor Ántte Áilu Gaup.
I dag står han på scenen under Det samiske nasjonalteateret Beaivváš sin urpremiere på «Ellos eatnu – Nullpunkt» i Tromsø.
Forestillingen er et dokudrama om Alta-aksjonene fra 1979 til 1982. Disse hendelsene var med på å endre samisk historie totalt.
Iŋgor Ántte Áilu Gaup.
Foto: Torgeir Varsi / NRKFlere hundre politifolk
Tre av de som var med i Alta-aksjonene forteller om sine opplevelser.
Det samiske nasjonalteateret Beaivváš har intervjuet dem som tidsvitner. Forestillingen er fra disse tre sitt ståsted.
Marte Fjellheim Sarre. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Egil Keskitalo. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Iŋgor Ántte Áilu Gaup. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Nils Henrik Buljo. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Nils Henrik Buljo, Marte Fjellheim Sarre ja Egil Keskitalo. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Marte Fjellheim Sarre, Iŋgor Ántte Áilu Gaup, Nils Henrik Buljo, Mary Sarre ja Egil Keskitalo. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Ellos eatnu, Beaivváš Sámi nášunalteáhter. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Mary Sarre ja Egil Keskitalo. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Egil Keskitalo, Mary Sarre, Marte Fjellheim Sarre, Nils Henrik Buljo ja Iŋgor Ántte Áilu Gaup. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Mary Sarre, Iŋgor Ántte Áilu Gaup, Marte Fjellheim Sarre, Egil Keskitalo ja Nils Henrik Buljo. FOTO: Aslak Mikal Mienna/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Teaterstykket tar for seg tre hovedhendelser. Sultestreiken i Oslo i 1979, Politiaksjonen i Stilla i 1981, Brosprengingsforsøket i 1982.
– Det var et stort politioppbud der. Flere hundre politifolk var plassert på hver sin siden av elva. De hadde hunder. De hadde politiradioer. De hadde militært utstyr, biler og alt. Helikoptre fløy over oss. Det føltes som å være i krig, minnes Iŋgor Ántte Áilu Gaup.
RETTIGHETS- OG MILJØKAMP: Samer og miljøvernere sto side om siden i kampen mot utbyggingen av Alta-Kautokeino vassdraget.
Foto: Nyhetsspiller– Vekker minner
Iŋgor Ántte Áilu Gaup har betydd mye for det samiske samfunnet og kampen for å styrke samiske rettigheter.
Han var vokalist i Ivnniiguin, det første samiske rockebandet.
Han var også med på å sette opp teaterstykket «Våre vidder» (1981), som ble starten på Det samiske nasjonalteateret Beaivváš. Han har siden da jobbet i teateret.
Arbeidet med «Ellos eatnu – Nullpunkt» vekker mange minner.
– Det er viktig å peke på hvordan storsamfunnet oppfører seg mot det samiske folket. Mot naturen. Våre rettigheter respekteres ikke. Denne situasjonen har vi fortsatt den dag i dag, påpeker Iŋgor Ántte Áilu Gaup.
Han nevner vindturbiner, gruvedrift og planene om å forurense fjordene våre.
– Dette stykket er fortsatt veldig aktuelt nå, minner han om.
– Alltid hørt om Alta-saken
Skuespiller Marte Fjellheim Sarre (33) er stolt over å stå på samme scene som superveteranen Iŋgor Ántte Áilu Gaup.
Marte Fjellheim Sarre.
Foto: Torgeir Varsi / NRK– Alta-saken har betydd mye for oss som er unge i dag. Det å være same i dag ville nok vært mye vanskeligere uten denne kampen, sier Fjellheim Sarre til NRK.
Den unge skuespilleren var ikke engang påtenkt da Alta-aksjonene pågikk.
Selv om Marte Fjellheim Sarre selv ikke har opplevd Alta-aksjonene, har denne kampen alltid vært en del av livet hennes.
– Jeg har lært om dette på skolen. Min familie har snakket om det som skjedde siden jeg var liten, forteller Fjellheim Sarre.
I 1983 var Iŋgor Ántte Áilu Gaup med på å sette opp Beaivváš sitt første teaterstykke «Våre vidder».
Foto: Per N. HaukelandI tillegg sier hun at hun har lært vanvittig mye mens de har jobbet med dette stykket.
– De jeg er på scenen med har selv opplevd så mye. De vet så mye. Nå jeg er med dem på scenen, får jeg nesten en følelse av at jeg selv har opplevd dette. Det gir meg en fantastisk god følelse, forklarer den unge skuespilleren.
Historien fortelles med dialog, monolog, sang og joik. Forestillingen inneholder også dokumentarisk materiale.