Follobanen mellom Oslo og Ski ble åpnet for trafikk 11. desember, etter 13 års bygging. Prosjektet kostet 36,8 milliarder kroner.
Banen måtte stenge igjen allerede 19. desember på grunn av problemer med det elektriske anlegget. Gjenåpningen er utsatt flere ganger, før Bane Nor sa at de ville gjenåpne innen 1. februar.
Nå er gjenåpningen utsatt nok en gang, til 12. februar.
Ifølge en pressemelding fra Bane Nor er årsaken at feilrettingen og testingen av skjøter og endeavslutninger er mer omfattende og tidkrevende enn forventet.
–Vi må være sikre på gjenåpningen når den skjer og at vi faktisk kan kjøre full trafikk, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane Nor, på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.
Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, beklager at de igjen må utsette gjenåpningen av Follobanen.
Foto: Javad Parsa / NTB– Dette er ikke godt nok for passasjerene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det er tydelig at Bane NOR har vært for optimistiske for gjenåpning av Follobanen, og har gitt forhåpninger som nå viser seg å ikke være realistiske. Det er uheldig, sier statsråden.
Han vil møte Bane Nor-styret tidlig i neste uke for å få vurdert om de nye planene er realistiske.
Nygård sier han forventer at Bane Nor og Vy nå sørger for et best mulig midlertidig togtilbud til de reisende på Østfoldbanen.
Kan ikke garantere åpning 12. februar
Utsettelsen kommer etter en avgjørelse ledelsen i Bane Nor tok torsdag formiddag.
Nå må de togreisende krysse fingrene for at Bane Nors planer holder.
Det var kaotisk for reisende på Ås stasjon da Follobanen måtte stenge 19. desember.
Foto: ZHILWAN MANBARI– Vi kan ikke gi noen garantier, men det er høy sannsynlighet for at banen åpner 12. februar, sier konsernsjef Frimannslund.
– Jeg vet at vi også sa det om 1. februar, men nå har vi en god tidsplan og har lagt inn gode marginer, så det regner vi som sannsynlig.
– Jernbanedirektoratet sa tirsdag at årsaken til strømproblemene ennå ikke er funnet. Hvordan kan dere da sette gjenåpning til 12. februar?
– Vi føler oss veldig trygge på at vi nå vet de bakenforliggende årsakene, men vi skal gjøre det siste av dette arbeidet i disse dager.
– Vi er ikke klare til å presentere dette i dag, men det er ikke lenge før vi har det helt klart for oss.
Problemene som holder Follobanen stengt ligger delvis i strømsystemet i Blixtunnelen.
Foto: Bane NorUtsettelsen av gjenåpningen betyr at også testkjøringen på banen blir utsatt. I går ble den skjøvet fra fredag til lørdag. Nå sier konsernsjefen at testkjøringen først vil skje i slutten av neste uke.
– Det er fordi vi tester strømsystemet vårt. Vi må være sikre at hele det elektriske systemet fungerer som det skal.
Åpner tilsyn
Statens jernbanetilsyn åpner tilsyn mot Bane Nor, Vy og Flytoget i forbindelse med problemene på Follobanen og togstansen i Romeriksporten 12. desember.
Tilsynet skriver i en pressemelding at hovedtemaet for tilsynene er beredskap i tunneler. De vil undersøke om selskapene ivaretar dette ilfredsstillende.
Ansatte i selskapene skal intervjues og tilsynet vil gå gjennom dokumentasjon av de to sakene.
Undersøkelsen av hendelsen i Romeriksporten ble først omtalt av bransjenettstedet Byggeindustrien.
Passasjerer på Flytoget måtte vente flere timer i mørke og uten varm da toget mistet strømmen i tunnelen Romeriksporten.
Foto: TipserLange arbeidsdager
Utbyggingsdirektør i Bane Nor, Stine Undrum, sier en av utfordringene med arbeidet på Follobanen er at belastningen på de som forsøker å fikse feilene er høy.
– Vi må skynde oss sakte. Det er viktig at arbeiderne får følge de bestemmelsene som gjelder for hviletid, sier Undrum.
– Det er ikke slik at vi har satt ned tempo i arbeidet, men vi må ivareta sikkerheten og være sikre på at kvaliteten er slik som vi forventer.
Det er lange dager for arbeiderne som jobber med å fikse feilene på Follobanen.
Foto: Bane Nor / Bane NorForventer åpning etter planen
Jernbanedirektoratet har nå innkalt Bane Nor og Vy til et møte på mandag, og vil ha hyppige møter med selskapene fram mot åpningen.
– Det viktigste er at Bane Nors plan er realistisk og at vi ikke ender opp med en situasjon hvor vi må ta ned tilbudet på grunn av en uforutsett forsinkelse, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
– Jeg forutsetter at Bane Nor har gjort grundige risikovurderinger i forkant av beslutningen om ny åpningsdato.
Han peker også på at Vy trenger tid til å planlegge rutetilbudet.
Bane Nor har jobbet med å fikse feilene på Follobanen helt siden den ble stengt 19. desember.
Foto: Aleksander Haugland / Bane NorVil ha forutsigbarhet
Utsettelsen gjør at togreisende i Follo og Østfold må vente enda lenger på det togtilbudet de har blitt lovet. Ordfører i Nordre Follo kommune, Hanne Opdan (Ap), sier hovedfokus nå er at de må få et togtilbud de kan stole på.
Hanne Opdan, ordfører i Nordre Follo (Ap)
Foto: Anders Fehn / NRK– Det er beklagelig at Follobanen ikke åpner som planlagt. Heldigvis har Vy lagt en plan B for dette. Det viktigste nå er at den planen settes i verk slik at de togreisende får en forutsigbar hverdag.
Opdan sier hun stoler på Bane Nor når de sier det trengs mer testing.
– Dersom dette er det som må til for at det skal være trygt og forutsigbart når Follobanen åpner, så må det gjøres, sier ordføreren.
Strømfeil
Feilen på prestisjeprosjektet til 37 milliarder kroner ligger i systemet som håndterer såkalt returstrøm.
Dette er strøm som blir sendt fra togene og tilbake i det elektriske anlegget langs jernbanen.
Systemet som håndterer returstrømmen på Follobanen er forskjellig fra det som er vanlig i Norge.
Det systemet har ikke fungert slik det skulle, noe som førte til blant annet varmgang og røykutvikling i flere kabler.
Bane Nor ba før åpningen Norconsult om en uavhengig vurdering av den uvanlige løsningen. Den påpekte flere svakheter og listet opp ni anbefalinger.
Skal granskes
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) skal ha fått informasjon om usikkerheten rundt strømanlegget først på et møte i starten av januar. Heller ikke ledelsen i Bane Nor skal ha fått denne informasjonen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Foto: Kristina Kalinina / NRKEtter møtet sa Nygård at han vil ha en ekstern gransking av hele prosjektet.
Også Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap vil ha en rapport om hva som har gått feil.
Bane Nor har også selv satt i gang to granskninger av Follobanen, én intern og én ekstern.
Tirsdag ba også Jernbanedirektoratet om oppdaterte risikovurderinger før banen skal gjenåpne.
Dette er Follobanen.
Follobanen går mellom Oslo og Ski. Linjen skal kutte reisetiden fra 22 til 11 minutter, sammenliknet med den gamle Østfoldbanen.