– Det har kommet fram informasjon som bekymrer meg. Det har vært usikkerhet om valgt løsning når det gjelder returstrøm og jording.
Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) da han møtte pressen etter et krisemøte om Follobanen tirsdag.
Han ønsker derfor en ekstern gjennomgang av saken.
– Jeg er bekymret fordi det Bane Nor forteller oss i møtet er at det har vært andre fagmiljøer som har gitt tilbakemeldinger om at de har vært usikre på om den løsningen som er valgt har vært god nok, sier han til NRK.
– Hvis Bane Nor fikk disse beskjedene, hvorfor åpnet de likevel?
– Det er jo også blant det en slik gransking må avdekke. Det er Bane Nor som må svare for hvordan de har vurdert den risikoen, men jeg blir uroa og bekymra over at det har vært en slik risiko knyttet til prosjektet, svarer Nygård.
Ifølge samferdselsministeren har dette likevel ikke utgjort noen fare for passasjerene.
– Bane Nor har også gitt oss en plan for gjenåpning i løpet av januar måned, og jeg forventer at de leverer på denne.
Støtter gransking
Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund støtter en uavhengig gransking.
– Det er bekymringsfullt at vi iverksetter et anlegg og så fungerer det ikke og må redesignes. Derfor er jeg også glad for at statsråden er så tydelig på at han vil ha en uavhengig gjennomgang, gjerne en gransking av det som har skjedd, sier han til NRK.
Noen måneder før Follobanen åpnet, laget selskapet Norconsult en rapport om returstrømsystemet. Det er feil i dette systemet som har gjort at Follobanen er stengt.
I rapporten var det kritikk mot systemet som ble valgt av underleverandøren Cowi, men til slutt falt valget på dette systemet likevel.
Til NTB varsler Frimannslund et pengekrav mot entreprenøren. De har ikke lyktes å få en kommentar fra selskapet.
– Var det noen mistanke underveis om at disse tekniske feilene skulle oppstå?
– Sett fra mitt ståsted, var vi ikke bekymret for denne typen situasjon som nå oppsto. Det kom noe overraskende på meg, svarer Frimannslund.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har også bedt Bane Nor om en rapport om problemene på Follobanen.
Ikke full testing på forhånd
Aftenposten skrev mandag om uenighet mellom Bane Nor og togselskapet Vy om det var mulig å teste Follobanen med full trafikk før åpningen.
I en pressemelding tirsdag ettermiddag skriver selskapene at de ikke er uenige.
En såkalt fullskala test ville vært å kjøre normal trafikk, seks avganger i hver retning i timen, over tid.
– Det krever mye ekstra bemanning og materiell, i tillegg til at bestillingen måtte vært gjort over ett år i forveien, skriver Bane Nor.
Det var ikke aktuelt eller praktisk mulig, mener de, og får støtte fra Vy.
– Det ville vært mulig, men det måtte skje når det var lite annen trafikk, eksempelvis i en helg, og trolig måtte vi også stengt den vanlige togtrafikken i deler eller hele perioden som testen foregikk, sier kommunikasjonssjef i Vy, Åge Christoffer Lundeby.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er uansett ikke fornøyd med hvordan testingen ble gjennomført.
– Det er jo åpenbart at testene ikke har vært gode nok, for de har jo ikke avdekket feilene i forkant. Det er åpenbart noe som bør være gjenstand for en gjennomgang, sier Nygård til NRK etter møtet.
Jobber for åpning før februar
Bane Nor har fortsatt mål om å gjenåpne Follobanen før 1. februar. Det sier konserndirektør Gorm Frimannslund til TV 2.
Banen ble stengt for all trafikk etter varmgang og røykutvikling i et teknisk anlegg på Ski stasjon 19. desember.
Det skjedde få dager etter den etterlengtede åpninga 11. desember. Den nye banen skulle korte ned reisetiden mellom Oslo og Ski fra 22 til 11 minutter.
Gjenåpninga har vært utsatt flere ganger, og det har lenge vært uvisst når strekninga kan åpnes igjen.
– Det må løses
Topplederne i Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn var innkalt til møtet tirsdag, for å svare om stenginga.
Samferdselsministeren sa på forhånd at han ville vite hvordan denne stenginga kunne skje, når banen kan forventes å være i drift igjen, og hvordan de reisende ivaretas framover.
– Vi kan ikke ha infrastruktur til 37 milliarder kroner som ikke kan tas i bruk. Det må løses, sa Nygård mandag.
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) forventer også at Follobanen gjenåpnes raskt.
– Dette må det ryddes opp i, sier Støre til VG.
Bane Nor har fortsatt ikke funnet den bakenforliggende årsaken til de tekniske problemene.
– Vi jobber kontinuerlig for å få togtilbudet opp igjen så snart som mulig, sier konserndirektør for utbygging, Stine Undrum, til NRK.
Blandede følelser blant passasjerene
Mange togreisende er kritiske til håndteringen og togtilbudet etter at Follobanen stengte.
Melissa Andersen er en av de reisende som har blitt påvirket av de mange togforsinkelsene. Hun har kommet sent til jobb flere ganger, og kommer også ekstra sent hjem.
Hun har ingen tro på at Follobanen vil åpne igjen før 1. februar, som er Bane Nors mål.
– Jeg håper jo at ting snart fungerer. Men troen min er ikke helt på plass akkurat nå, sier hun.