Klokken 12.45 ble det siste toget tauet inn på Oslo S.
Over fem timer etter at han gikk på toget på Nordby i Ullensaker kunne Sven-Erik Kristiansen endelig trekke frisk luft igjen. Turen fra Nordby til Oslo tar vanligvis tre kvarter.
– Det har vært kjedelig, men hva skal man gjøre, sier han til NRK på perrongen.
Det ble en ekstra lang togtur til Oslo for Sven-Erik Kristiansen.
Foto: Siv Johanne Bjørkly Seglem / NRKRundt kl. 8.30 mandag morgen falt en kjøreledning ned på toget hans da det kjørte gjennom Romeriksporten, togtunnelen mellom Oslo og Lillestrøm. Strømmen gikk i hele tunnelen.
Et annet tog fra Flytoget ble også stående fast i tunnelen. Det ble trukket til Oslo S ca. kl. 12.00.
– Uakseptabelt
I Dagsnytt 18 får Bane Nor kraftig kritikk for at de reisende måtte vente så lenge i tunnelen.
– Det er helt uakseptabelt, og det viser at Bane Nor ikke har beredskapsplanene i orden, sier Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold.
Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold, kritiserer Bane Nors beredskap etter togstansene i Romeriksporten.
Foto: NRK– Ingen skal sitte fire timer i et tog inne i en tunnel og vente, hvis det ikke har skjedd noe aldeles forferdelig.
Konserndirektøren for drift og teknologi i Bane Nor, Sverre Kjenne, mener derimot at hendelsen viste at beredskapen som fungerer.
– Dette skjedde kl. 8.30, og kl. 10 var bergingstoget på plass og begynte arbeidet.
– Fire timer uten varme og lys, med overfylte toaletter. Synes dere det er bra nok?
– Nei, det beklager vi. At noen blir sittende så lenge i toget, det synes vi ikke noe om og det vil vi gjerne unngå, sier Kjenne.
Konserndirektør Sverre Kjenne beklager på vegne av Bane Nor.
Foto: Rushda Syed / NRKReduserer trafikken ut døgnet
Kl. 15 var strømmen tilbake i Romeriksporten, men det er fortsatt problemer i togtrafikken.
– Vi kjører nå togene fra Romerike i retning Oslo via Romeriksporten, sier presseansvarlig i Bane Nor, Harry Korslund.
Togene i motsatt retning kjøres fortsatt via Hovedbanen.
Togtilbudet på flere linjer vil bli redusert resten av døgnet som følge av strømbruddet, ifølge Korslund.
– Tog som vanligvis går hvert kvarter blir nå redusert til hver halvtime. Selv om situasjonen ser litt lysere ut nå, anbefaler vi alle å følge med på avgangene ut dagen, sier han.
Flytoget, som vanligvis kjører hvert 10. minutt mellom Oslo S og Oslo lufthavn, kjører nå bare hvert 20. minutt. Flytogene må også kjøre Hovedbanen, og bruker derfor 15-20 minutter lenger tid på reisen.
Togtunnelen Romeriksporten går mellom Etterstad i Oslo og Stalsberg i Lillestrøm. Den er 14,58 km lang og er Norges nest lengste togtunnel.
500 passasjerer
Passasjerer på togene som stod fast fortalte NRK at de var tissetrengte, tørste og engstelige.
– Begynner å bli kaldt. Er bare nødstrøm. Virker ikke som noe varme er på, skrev Glenn Simon Nerdal i en sms til NRK da han var innesperret på Vy sitt tog.
Toget med rundt 500 passasjerer kunne ikke bli tauet ut mens kjøreledningen lå på taket.
– Kjøreledningen ligger over toget, så det er vanskelig å få det dratt ut. Vi ser på andre løsninger, sa Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor.
Elektrikere fikk til slutt hengt opp kabelen slik at toget kunne bli trukket ut.
Det er full stopp for togene i Romeriksporten.
Foto: Jennifer SveigdalenIkke farlig for passasjerer
Da kjøreledningen falt over toget skal det ha kommet et smell som skremte flere av passasjerene. Togselskapene sier imidlertid at ingen reisende var i fare.
Kaja Rynning Moen i Vy sa at det var rolig stemning på toget deres.
– Vi har snakket med konduktøren som er der, og etter hva vi har fått høre virker det som at det er rolig og at det går fint om bord.
Flytog-passasjeren tok også forsinkelsen med fatning.
– Det har vært en utfordrende opplevelse for passasjerene, men stemningen skal ha vært god ombord, sier kommunikasjonsdirektør i Flytoget, Ida Marie Fottland.