Hopp til innhold

Ny NTP-lekkasje: Milliarder til jernbanen

Regjeringen vil bruke 14 milliarder kroner på å ruste opp jernbanen i og rundt Oslo. Det skal komme pendlerne til gode.

Ntp minister

MILLIARDER: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil bevilge flere milliarder til kollektivtrafikken

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Det betyr flere avganger og færre forsinkelser, lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Blant annet øker antall tog på de viktige lokaltogstrekningene fra Lillestrøm, Ski og Asker vesentlig.

Hovedstadsområdet er navet i det norske jernbanenettet. At trafikken flyter godt i dette området, har stor betydning for tilbudet på hele Østlandet, men også for fjerntogene til Bergen, Stavanger og Trondheim, og for godstransporten, sier Nygård.

Han møtte pressen ved spor 19 på Oslo S onsdag formiddag.

Med seg hadde han enda en lekkasje fra Nasjonal Transportplan (NTP).

Dem har det vært mange av både på vei og jernbane.

Les også Regjeringen vil bygge dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad

Nygård Støre Vedum

Selve planen blir lagt fram fredag. Her forteller regjeringen hva Norge bør satse på de neste tolv åra både på vei, skinner, til sjøs og i lufta.

Flere togavganger inn og ut av Oslo

Jon-Ivar Nygård hadde med seg en pakke verdt 8 milliarder kroner i første seksårsperiode og 6 milliarder i neste.

– Det er en pakke av ulike tiltak som gjør at vi kan doble frekvensen og få timinutters avganger på viktige strekninger inn og ut av Oslo.

– Vi skal øke fra fire til seks tog i timen på lokaltogstrekninger fra Lillestrøm, Ski og Asker inn mot Oslo. Det er en 50 prosent økning, sier Nygård.

Han lover også ekstra regiontog fra Oslo til Fredrikstad i rushtiden, samt ekstra innsatstog mellom Drammen og Eidsvoll, og Drammen og Lillestrøm.

Oslo s forsinkelser

KNUTEPUNKT: En stor andel av norske tog går gjennom Oslo S.

Foto: Zhilwan Manbari / NRK

Flere nye spor

For å få flere tog vil regjeringen gjennomføre flere konkrete investeringer. Nygård ramser opp de viktigste:

  • Ny kobling mellom vestre og østre linje på Østfoldbanen ved Ski stasjon.
  • Vendespor ved Asker stasjon
  • Tiltak på Lillestrøm stasjon
  • Opprydning i sporsystemet i Brynsbakken i Oslo

– Samtidig har vi varslet en ny innsats knyttet til drift, vedlikehold og fornyelse, sier Nygård.

Den skal gjøre at færre reisende blir rammet av signalfeil og feil med strømforsyning.

– Feilene som oppstår i jernbaneinfrastrukturen forplanter seg til hele landet. Det Bane Nor har sagt, er at tiltakene vi legger opp til, vil gi en 30 prosent reduksjon i forsinkelser og utsettelser, sier Jon-Ivar Nygård.

Les også Regjeringen lover at flere tog skal gå når de skal gå

Jernbanedirektør Knut Sletta og konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hva skjer med Oslo-tunnelen

Derfor presiserer Nygård at drømmen om en ny helt ny togtunnel under Oslo lever. At dagens tunnel er en flaskehals, har vært et kjent problem i mange år.

– Vi setter av penger til å planlegge Oslotunnelen eller Rikstunnelen. Vi setter også av penger til å starte den opp i den andre seksårsperioden.

– Vi vet at vi har begrenset kapasitet i tunnelen, som det vil være avgjørende å få gjort noe med på et tidspunkt, sier Jon-Ivar Nygård.

– Bra for Oslo-folk

Nygårds partifelle, gruppeleder for Arbeiderpartiet i Oslo bystyre, Marthe Scharning Lund, var med på pressetreffet. Hun er naturlig nok fornøyd med det hun hører.

Marthe Scharning Lund

FORNØYD: Gruppeleder for Ap i Oslo bystyre, Marthe Scharning Lund.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Det er bra for pendlerne og veldig bra for Oslo-folk. Det betyr at byen ikke blir fylt opp av biler når folk kan ta toget ut og inn.

– Det spiller på lag med hvordan vi skal utvikle T-banenettet vårt, sier Aps Oslo-topp.

Les også Ministeren omtaler det som «dødsveien» – gir milliarder til utbedring

Skiltprotest ved E-16 i Hole