Hopp til innhold

Har registrert bevegelser i kvikkleiresonen i Moss

Bane Nor planlegger nå konkrete tiltak som skal bremse og stanse bevegelsene.

Bilde av jernbaneutbyggingen i Moss. Her ble det oppdaget små bevegelser i kvikkleiresonen.

Her ble det oppdaget små bevegelser i kvikkleiresonen i Moss.

Foto: Bane Nor

Det er viktig å understreke at det ikke er en akutt situasjon, og at det er trygt å oppholde seg i området, sier Eirik Harding Hansen.

Han er fungerende prosjektdirektør for jernbaneutbyggingen i Moss. Bane Nor har over tid observert bevegelser i kvikkleiresonen i Moss.

På grunn av jernbaneutbyggingen i sentrum foregår det en omfattende overvåkning av området.

Hansen forteller at de tar situasjonen på alvor.

Eirik Harding Hansen, prosjektsjef i Bane Nor for jernbaneutbyggingen i Moss.

Eirik Harding Hansen, fungerende prosjektdirektør for Jernbaneutbyggingen i Moss tar situasjonen på alvor.

Foto: Rune Fredriksen

Jeg har full forståelse for av at man synes dette kan være litt skummelt. Vi ønsker ikke å skape unødig frykt, men samtidig ønsker vi å være åpne om den situasjonen som har oppstått, sier Hansen.

  • For kort tid siden stanset Bane Nor nok en gang arbeidet med dobbeltsporet i Moss etter alvorlige funn.

Ikke gått helt på skinner

Arbeidet med dobbeltsporet i Moss har opplevd en rekke problemer over flere år.

I november 2019 startet byggingen av 10 kilometer jernbane gjennom Moss. Det viste seg raskt at kvikkleiren i sentrumsområdet var mer ustabil enn først antatt.

Det har ført til kostnadssprekk og utsettelser. I fjor ble det kjent at åpningen av dobbeltsporet utsettes til 2030.

Dobbelspor jernbane Moss

Slik skal det nye dobbeltsporet i Moss se ut.

Illustrasjon: Bane Nor

Nå er det oppdaget små bevegelsene i grunnen. Ifølge Bane Nor har det har vært forventet helt siden sensorene ble installert i området i 2020.

Utviklingen siden i fjor høst har ført til at det nå skal gjennomføres tiltak tidligere enn planlagt.

– Det er konkret to ting vi ser på nå. Det er å komme i gang tidligere med en motfylling som uansett var planlagt, og kanskje gjøre den på litt annen måte enn det vi hadde planlagt. Vi vurderer også ytterligere grunnforsterkning akkurat i dette området, sier Hansen.

Les også Melding til alle reisende: Det er store forsinkelser på Europa-toget

Reportasje om Østfoldbanen desember 2019

Setter i gang tiltak

I området rundt kvikkleiresonen er det også tett bebyggelse.

Ordføreren i Moss, Simen Nord (H), har forståelse for at det kan virke skummelt for innbyggerne.

Bane Nor har døgnkontinuerlig overvåkning og de har knyttet til seg landets fremste ekspertise på dette med kvikkleire. Men likevel skjønner jeg at dette kan oppleves utrygt, så her mener vi det er viktig med god informasjon. Jeg vet at naboene allerede skal ha fått beskjed fra Bane Nor om dette, sier Nord.

Ordfører i Moss Simen Nord

Ordfører i Moss Simen Nord er trygg på at Bane Nor tar sikkerheten på alvor.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Kommunen er også i gang med å vurdere et permanent bygge- og deleforbud i kvikkleireområdet Moss Havn.

Bane Nor håper situasjonen ikke vil føre til flere forsinkelser av utbyggingen av dobbeltsporet.

Vi kommer selvfølgelig til å følge opp dette grundig. Vi har tro på at vi skal løse dette innen rimelig tid. Men vi tar jo ingen sjanser. Så hvis det tar lengre tid å fikse dette, så bruker vi den tiden det tar for å gjøre det på en sikker og god måte, sier Eirik Harding Hansen.

  • Karen fra Moss er avhengig av å ta tog for å besøke venner og familie. Men flere ganger har hun opplevd at toget kjører uten henne.

Les også Åpning av dobbeltspor gjennom Moss utsettes til 2030

Dobbelspor jernbane Moss