Hopp til innhold

Har brukt 1,6 milliarder – krangler fortsatt om veien skal bygges

Nå sier Høyre at de vil bygge motorvei vest for Oslo selv om lokale myndigheter ikke greier å bli enige om E18.

E18 Ramstadsletta illustrasjon fra høyde

INGEN ENIGHET: Etter et tjuetall forhandlingsmøter, er Oslo og Viken fortsatt ikke enige om ny E18 til nær 17 milliarder kroner.

Illustrasjon: Statens Vegvesen

Helge Orten

JA TIL MOTORVEI: Leder for Stortingets transportkomité, Helge Orten (H).

Foto: Aleksander Båtnes / NRK

– Staten har brukt 1,6 milliarder kroner på grunnerverv og planlegging. Alt er lagt til rette for at vi nå skal starte byggingen, sier leder for Stortingets transportkomité, Helge Orten (H).

– Det er det vi forholder oss til og det som er mitt utgangspunkt, sier han.

Ingen løsning

Tirsdag endte nok et forhandlingsmøte mellom Oslo og Viken uten noen løsning på den store floken, nemlig ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta vest for Oslo.

Veien, som er den første av tre etapper, vil koste 16,7 milliarder kroner.

Hittil er det brukt 1,25 milliarder på grunnerverv og 400 millioner på planlegging, ifølge tall fra Samferdselsdepartementet.

Oslo kommune og Viken fylke har forhandlet om ny Oslopakke 3 og ny E18 siden januar.

Staten var en del av forhandlingene fram til april. Da trakk samferdselsminister Knut Arild Hareide staten ut nettopp fordi Oslo og Viken ikke greide å bli enige.

Steile fronter

En måned senere er frontene rundt forhandlingsbordet de samme.

Høyre vil ha full utbygging av 4,3 kilometer motorvei fra Lysaker til Ramstadsletta, med dertil hørende tunneler, kollektivløsninger og nye lokalveier.

Motstanderne med MDG i spissen vil helst ikke ha en meter ny motorvei, og i hvert fall ikke mer enn de første to kilometerne fram til Strand.

– Vi må bare konstatere at vi ikke er enige om hvordan E18 skal se ut. Der står vi langt fra hverandre, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Fornebubanen på spill

Arild Hermstad (MDG) og Raymond Johansen (Ap)

NEI TIL MOTORVEI: Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Arild Hermstad (MDG)

Foto: Birgitte Wold Ingebretsen / NRK

Når han likevel fortsatt ikke vil kaste kortene, skyldes det alt det andre som står på spill.

– Vi har jo lyst til å finne en vei rundt det spørsmålet slik at vi greier å løse en del av de andre problemene i Oslopakke 3.

– Vi har lyst til å bygge Fornebubanen. Vi har lyst til å satse videre på kollektiv i Oslo. Det er også viktig at vi har bomtakster som gjør at vi kan få ned utslippene og ta vare på miljøet.

Betyr det at dere kan være villig til å inngå et kompromiss når dere gjelder E18?

– Det bør du egentlig spørre Høyre om. De har i løpet av de månedene vi har forhandlet egentlig ikke rikket seg i det hele tatt, sier Arild Hermstad.

– Ingen forhåpninger

– Vi vil bygge den veien vi har avtale om. MDG vil ikke bygge veien. Der står vi, konstaterer Høyres gruppeleder i Viken, Anette Solli.

Hun fastholder at Høyre er urokkelige på at veien skal bygges helt fram til Ramstadsletta.

– Det er det som er vedtatt regulert av Bærum kommunestyre. Det er det Stortinget har vedtatt i to omganger, sier hun.

– Det er berammet et nytt møte den 16. juni. Tror du dere kommer til å bli enige?

– Nei, det har jeg ingen forhåpninger om, sier Anette Solli.

Oslopakke 3-forhandlinger, Anette Solli.

FORHANDLINGER: Etter å ha forhandlet digitalt siden mars, har de to siste møtene skjedd ansikt til ansikt. Her er Høyres Anette Solli sammen med resten av Vikens delegasjon, Halvard Ingebrigtsen (Ap) og Kristoffer Robin Haug.

Foto: Anders Fehn / NRK

Vil bygge uansett

På Stortinget har regjeringens forslag om full E18-utbygging ligget i transportkomiteen siden før jul i påvente av lokal enighet.

Kommer ikke den, er komitéleder Helge Orten (H) innstilt på å bygge vei uansett.

Forutsetningen er at spørsmålet om hvem som skal garantere for framtidige bompengeinnkreving blir avklart. Det ble mer komplisert da Viken trakk garantien Akershus tidligere har gitt.

– Dette er et stort og viktig nasjonalt prosjekt i tillegg til de lokale og regionale effektene det har. Det er forankret i Nasjonal Transportplan og gjennom at Akershus fylkeskommune tidligere har gjort de nødvendige vedtakene, sier Orten.

Ap eller Frp

Regjeringen må ha støtte fra Arbeiderpartiet eller Fremskrittspartiet for å få flertall.

De samferdselspolitiske talspersonene Sverre Myrli (Ap) og Bård Hoksrud (Frp) sier at deres partier ikke har tatt stilling.

AKTUELT NÅ