Tiden da elbilene kan suse forbi de andre i bussfila er snart over.
6. mai må de ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Målet er færre biler på veiene og at bussene skal slippe lettere fram når Ring 1 stenger i sommer.
Dette er ikke den eneste fordelen elbilistene i Oslo-området kan miste.
Også ordningen med 50 prosent rabatt i bomstasjonene ligger an til å bli skrotet.
Ned til 30 prosent
Bompenger og bomtakster er tradisjonen tro et brennhett tema i forhandlingene om Oslopakke 3.
De pågår i disse dager. NRK er kjent med de ulike skissene som ligger på bordet fra sekretariatet for den store samferdselspakken.
Alle innebærer redusert rabatt for elbiler, enten til 35 eller ned til 30 prosent.
Og alle betyr at takstene øker mer for elbiler enn for fossilbiler.
Dette faller ikke i god jord hos elbileiere NRK treffer i Oslo fredag.
Tom «Benny» Svensson, elbileier og drosjesjåfør
– Jeg syns ikke noe om det. Det som jeg syns er mest kjedelig med å betale for bommen, er at du finansierer bussholdeplasser og sykkelstier og sånn.
Willy Hansen, elbileier
– Jeg skaffa meg jo elbil fordi det skulle være rimeligere, da. Og nå blir det bare dyrere og dyrere. Da lønner det seg ikke lenger.
Morten Greger Odd, elbileier
– Det er litt synd, for intensjonen med elbiler er at det skal være en god del billigere enn bensin og diesel. Så jeg syns det kommer litt for kjapt og litt for ofte.
– Ikke mulig med dagens rabatt
Elbilforeningen frykter at færre vil gå over til elbil når fordelene gradvis forsvinner.
– Jeg er bekymret for at politikerne tror overgangen til elbil går av seg selv, sier kommunikasjonssjef Unni Berge.
ADVARER: Kommunikasjonssjef i Elbilforeningen, Unni Berge.
Foto: ElbilforeningenEtter det NRK erfarer vil dagens halve pris neppe overleve forhandlingene.
Med fortsatt halv pris vil inntektene fra bomringen falle dramatisk – i takt med at elbilene blir stadig flere.
Alternativet er bompengesjokk for fossilbilene.
Det skal det ikke være stemning for rundt forhandlingsbordet.
Mest tydelig er fylkesrådsleder i Akershus, Anette Solli (H). Titusener pendler inn gjennom bommene fra hennes fylke hver dag.
– Hvis vi skal fortsette å gjøre de planlagte investeringene i kollektivtilbudet og fortsette å bruke penger fra bomringen til drift av kollektivtrafikk, mener jeg det ikke er mulig med dagens elbilrabatt, sier Solli.
INGEN VEI UTENOM: Fylkesrådsleder og sjefforhandler for Akershus (H), Anette Solli, vil ha lavere rabatt for elbiler.
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKUtslippsfritt i 2030
Unni Berge i Elbilforeningen skjønner at det trengs penger til kollektiv.
– Vi skal bidra. Poenget vårt er at hvis man skal øke taksten for elbil, burde man øke tilsvarende for fossilbil.
Hun viser til Oslos klimamål. Bystyret har sagt at alle biler på veiene skal være utslippsfrie innen 2030.
– Vi må sikre at det lønner seg å kjøre elbil, sier Unni Berge.
Bør elbiler fortsatt betale halv pris i Oslo-bommene?
Betaler mer flere steder
Før betalte elbilene en slikk og ingenting i bommene. Dagens ordning med halv pris ble innført i 2022.
Siden har Stortinget åpnet for at elbiler kan betale 70 prosent av normaltakst.
I flere byområder har lokalpolitikerne grepet sjansen, viser en oversikt fra NAF. Det gjelder Stavanger, Bodø, Haugesund og Førde.
NRK skrev torsdag at planen er å gjøre det samme i Trondheim i løpet av året.
Også Vestland fylke har åpnet for å kutte rabatten.
Ikke takstfrys
I Oslo går Arbeiderpartiet inn for at inntektene fra de 83 bomstasjonene ikke skal øke.
Men inntektsfrys betyr ikke takstfrys. Regneeksemplene viser at takstene må opp også hvis dette alternativet blir valgt.
NRK har sett skissen der dagens inntektsnivå blir videreført. Her øker elbiltaksten med ti kroner pr. passering i rushtiden.
Utenfor rush er prisen fem kroner høyere pr. bom.
TI KRONER MER: I den mest moderate bompengeskissen betaler elbilene ti kroner mer enn i dag pr. passering i rush.
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKI samme eksempel øker taksten for bensin- og dieselbil med seks kroner i rush. Utenom rush er prisen som i dag.
Elbilrabatten er her redusert fra 50 til 35 prosent.
– Justeringer i satsene
Aps Oslopakke 3-forhandler Abdullah Alsabeehg sier at det avgjørende for hans parti er å få på plass prosjekter som vil styrke kollektivtilbudet i Oslo.
Han trekker fram Fornebubanen, flere T-banevogner og nytt signalanlegg.
– Da må vi sikre at inntektene framover blir på omtrent dagens nivå.
FORTSATT ELBILFORDEL: Oslo Aps forhandler Abdullah Alsabeehg.
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKHan erkjenner at det kan bety takstøkning.
– Vi har vært tydelige på at vi vil gjøre justeringer i satsene slik at de blir mer rettferdige og når klimamålene.
– Vi vil opprettholde klare økonomiske fordeler for elbilene, sier Alsabeehg, men uten å utdype om forskjellen mellom el- og fossiltakst kan bli mindre enn i dag.
– Noe de ser på
Heller ikke Høyres Mehmet Kaan Inan vil si noe klart om elbilrabatten. Han sier at takstene for ulike grupper kjøretøy er noe de ser på i forhandlingene framover.
– Det viktigste for Høyre er at bompengene er så lave som mulig, og at vi bygger flere veier inn i tunnel og styrker kollektivtrafikken, sier Mehmet Kaan Inan.
SER PÅ NIVÅET: Oslo Høyres forhandler Mehmet Kaan Inan.
Foto: Tom Balgaard/NRK