NRK Meny
Normal

Her må de ta til takke med slitne ferger

Mens rogalendingene jubler over endelig å bli kvitt den 28 år gamle fergen "MF Ullensvang", mener Møre og Romsdal fylkeskommune den fint kan erstatte en av de langt nyere fergene på et av landets mest trafikkerte samband.

MF "Ullensvang" mellom Halhjem og Sandvikvåg

'MF Ullensvang'

Foto: Lars Johan Storækre

Nye og bedre ferger har lenge stått på ønskelisten hos ulike aktører i Møre og Romsdal, siden 15 av hovedfergene i fylket er mer enn 30 år gamle. Trafikkøkningen på mange av sambandene er stor, men dette blir det ikke tatt hensyn til, mener både ordførere og næringslivet i fylket. Frykten er at de gamle fergene som nå settes inn på flere av sambandene vil føre til lange køer og økonomisk tap.

Baklengs inn i fremtiden

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at det ble kjent at over 20 år gamle ferger skal inn i trafikk i fylket etter at Norled AS vant anbudsrunden for flere av fergesambandene. Blant dem er Sulesund-Hareid, som er i ferd med å bli et av de aller mest trafikkerte sambandene i landet.

Anders Riise

– Vi går baklengs inn i fremtiden, mener Anders Riise, ordfører i Hareid kommune

Foto: Høgre

– Vi går baklengs inn i fremtiden dersom fylkeskommunen gjennomfører dette, mener ordfører i Hareid kommune, Anders Riise.

Og han er ikke alene. Også ordførerne i Sande og Ulstein kommune stiller seg spørrende til både prosessen rundt fergevalgene og ikke minst resultatet, og varsler at de sammen med Riise vil ha samtaler med fylkeskommunen i et forsøk på å endre avgjørelsen.

Frykt i næringslivet

For næringslivet kan eldre ferger få store konsekvenser i henhold til daglig leder i Maritim forening for søre Sunnmøre, Terje R. Høybakk. Han frykter at den 28 år gamle "MF Ullensvang" som er valgt som erstatning for en av de langt nyere fergene som nå trafikkerer strekningen Sulesund–Hareid ikke vil kunne opprettholde rutefrekvensen på grunn av for dårlig på- og avkjøringskapasitet.

– Kjøretøy risikerer å bli stående og vente lenge, noe som vil påføre bedriftene økte utgifter, sier Høybakk.

Han mener samtidig at "MF Ullensvang" ikke kan takle stiv kuling eller storm, og er skuffet over at fergen er akseptert. Også han har bedt om et møte med fylkeskommunen og politikerne for å diskutere kravspesifikasjonene mer inngående.

Les også:

Pengemangel

Oddbjørn Vatne

Oddbjørn Vatne, leder for samferdselsutvalget i fylkeskommunen ønsker mer penger til fergedrift

Foto: Trond Vestre / NRK

I fylkeskommunen er det forståelse for de negative reaksjonene. Likevel holder samferdselsutvalget fast ved at fergene er gode nok, siden Norled AS oppfyller kravene som er stilt i anbudet. Og til syvende og sist er det prisen som avgjør, ifølge Oddbjørn Vatne, leder i fylkeskommunens samferdselsutvalg.

– Vi godtar at det er en del av kravene som ikke er gode nok, men vi mangler penger til å kreve nyere eller nye ferger, sier Vatne.

Han mener ordførerne og næringslivet må rette blikket mot staten fremfor fylkeskommunen, siden det er Samferdselsdepartementet som sitter på pengesekken og avgjør størrelsen på bevilgningene.

Les også: – Nye fergekontrakter på Vestlandet vil svi

Fylkeskommunens ansvar

På statlig nivå har de fått flere signaler om behovet for både penger og oppgradering av fergemateriell. Det forteller Jon Georg Dale, statssekretær i Samferdselsdepartementet. Likevel er det ikke snakk om å gi større bevilgninger med det første.

Jon Georg Dale, statssekretær i Samferdselsdepartementet

Jon Georg Dale, statssekretær i Samferdselsdepartementet

Foto: Samferdselsdepartementet

Ifølge Dale arbeider departementet nå med fergeutfordringene, men han sier fylkeskommunen har ansvaret for å løse den konkrete situasjonen i Møre og Romsdal.

Samtidig ser han fergene som en naturlig del av infrastrukturen i fylket, og mener reaksjonene viser at fergene blir en viktig problemstilling både for regjeringen og fylkeskommunen fremover.

Er i skvis

Næringslivet og ordførerne på sin side forstår at fylkeskommunen er i økonomisk skvis når det gjelder drift av fergene. Likevel er holdningen at både fylket og staten må ta mer ansvar.

Ordfører Anders Riise i Hareid sier samtidig at fylkeskommunen har forsømt seg i utformingen av kravspesifikasjonene da driften av fergesambandene ble lagt ut på anbud, og mener Norled A/S vant fordi kravene er for dårlige.

– Det er jo merkelig at rogalendingene nærmest har folkefest fordi de er kvitt "MF Ullensvang". Jeg har ikke troen på at fergen vil holde mål, sier Riise.

I fylkeskommunen lover de sanksjoner dersom Norled A/S ikke følger opp kravene om blant annet å holde rutetidene.

NRK Møre og Romsdal fikk i dag ikke kontakt med ledelsen i Norled A/S.

MF "Ullensvang"

'MF Ullensvang'

Foto: Erik Ask (bergenships.com)

Hovedferger i Møre og Romsdal

Namn

Byggeår

Aukra

1978

Austevoll

1979

 Bjørnsund

1979 

 Dryna

 2005

 Edøyfjord

2011 

 Eiksund

1970 

Eira

2003

Fannefjord

2010

Folkestad

2006

 Geiranger

1979

 Goma

1968

Harøy

2005

Hjørundfjord

2011

Julsund

2005

Kvaløy

2011

Kvam

1977

Kvernes

1976

Lauvstad

2007

Moldefjord

2009

Nordmøre

1978

Os

1978

Rauma

1988

Romsdal

1988

Romsdalsfjord

 2010

 Sekken

 1973

 Solnør

 1977

 Stordal

 1979

Storfjord

2011

Sykkylvsfjord

1975

Tidefjell

2010

Tidefjord

2008

Tidesund

2008

Volda

2002

Ørsta

1964

 (Kjelde: Statens vegvesen)