Nye og bedre ferger har lenge stått på ønskelisten hos ulike aktører i Møre og Romsdal, siden 15 av hovedfergene i fylket er mer enn 30 år gamle. Trafikkøkningen på mange av sambandene er stor, men dette blir det ikke tatt hensyn til, mener både ordførere og næringslivet i fylket. Frykten er at de gamle fergene som nå settes inn på flere av sambandene vil føre til lange køer og økonomisk tap.
Baklengs inn i fremtiden
Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at det ble kjent at over 20 år gamle ferger skal inn i trafikk i fylket etter at Norled AS vant anbudsrunden for flere av fergesambandene. Blant dem er Sulesund-Hareid, som er i ferd med å bli et av de aller mest trafikkerte sambandene i landet.
– Vi går baklengs inn i fremtiden dersom fylkeskommunen gjennomfører dette, mener ordfører i Hareid kommune, Anders Riise.
Og han er ikke alene. Også ordførerne i Sande og Ulstein kommune stiller seg spørrende til både prosessen rundt fergevalgene og ikke minst resultatet, og varsler at de sammen med Riise vil ha samtaler med fylkeskommunen i et forsøk på å endre avgjørelsen.
Frykt i næringslivet
For næringslivet kan eldre ferger få store konsekvenser i henhold til daglig leder i Maritim forening for søre Sunnmøre, Terje R. Høybakk. Han frykter at den 28 år gamle "MF Ullensvang" som er valgt som erstatning for en av de langt nyere fergene som nå trafikkerer strekningen Sulesund–Hareid ikke vil kunne opprettholde rutefrekvensen på grunn av for dårlig på- og avkjøringskapasitet.
– Kjøretøy risikerer å bli stående og vente lenge, noe som vil påføre bedriftene økte utgifter, sier Høybakk.
Han mener samtidig at "MF Ullensvang" ikke kan takle stiv kuling eller storm, og er skuffet over at fergen er akseptert. Også han har bedt om et møte med fylkeskommunen og politikerne for å diskutere kravspesifikasjonene mer inngående.
Les også:
Pengemangel
I fylkeskommunen er det forståelse for de negative reaksjonene. Likevel holder samferdselsutvalget fast ved at fergene er gode nok, siden Norled AS oppfyller kravene som er stilt i anbudet. Og til syvende og sist er det prisen som avgjør, ifølge Oddbjørn Vatne, leder i fylkeskommunens samferdselsutvalg.
– Vi godtar at det er en del av kravene som ikke er gode nok, men vi mangler penger til å kreve nyere eller nye ferger, sier Vatne.
Han mener ordførerne og næringslivet må rette blikket mot staten fremfor fylkeskommunen, siden det er Samferdselsdepartementet som sitter på pengesekken og avgjør størrelsen på bevilgningene.
Les også:
Fylkeskommunens ansvar
På statlig nivå har de fått flere signaler om behovet for både penger og oppgradering av fergemateriell. Det forteller Jon Georg Dale, statssekretær i Samferdselsdepartementet. Likevel er det ikke snakk om å gi større bevilgninger med det første.
Ifølge Dale arbeider departementet nå med fergeutfordringene, men han sier fylkeskommunen har ansvaret for å løse den konkrete situasjonen i Møre og Romsdal.
Samtidig ser han fergene som en naturlig del av infrastrukturen i fylket, og mener reaksjonene viser at fergene blir en viktig problemstilling både for regjeringen og fylkeskommunen fremover.
Er i skvis
Næringslivet og ordførerne på sin side forstår at fylkeskommunen er i økonomisk skvis når det gjelder drift av fergene. Likevel er holdningen at både fylket og staten må ta mer ansvar.
Ordfører Anders Riise i Hareid sier samtidig at fylkeskommunen har forsømt seg i utformingen av kravspesifikasjonene da driften av fergesambandene ble lagt ut på anbud, og mener Norled A/S vant fordi kravene er for dårlige.
– Det er jo merkelig at rogalendingene nærmest har folkefest fordi de er kvitt "MF Ullensvang". Jeg har ikke troen på at fergen vil holde mål, sier Riise.
I fylkeskommunen lover de sanksjoner dersom Norled A/S ikke følger opp kravene om blant annet å holde rutetidene.
NRK Møre og Romsdal fikk i dag ikke kontakt med ledelsen i Norled A/S.