For å lokke til seg store utenlandske filmaktører, frister land med penger, eller en såkalt refusjonsordning – der de får igjen en del av pengene de har brukt på filminnspillingen.
– Takket være filminsentivordningen er nettopp denne produksjonen her i Norge, sa kulturminister Abid Raja da han besøkte Tom Cruise på Åndalsnes i forrige uke.
Gjennom ordningen får hver produksjon igjen 25 prosent av det de har brukt.
Innspillingen av «Mission: Impossible 7» vil med stor sannsynlighet, ifølge opplysninger og Norsk filminstitutt (NFI), legge igjen 200 millioner kroner i Norge. NFI har dermed gjennom denne ordningen tilbudt produksjonen inntil 50 millioner kroner i refusjon.
KAN SE HAN IGJEN: Tom Cruise sa til Abid Raja at han vurderte å komme tilbake til Norge for å filme. Da kan andre filmer bli nedprioritert, siden de legger igjen mest penger.
Foto: Geir Olsen / NTB/Scanpix- Les også:
Innspillinger for én milliard har fått avslag
Refusjonsrammen som utdeles på filmprosjekter i Norge er i 2020 på 68 millioner kroner. Når «Mission: Impossible 7» får 50 millioner, er det kun 18 millioner igjen til andre produksjoner. Derfor får mange avslag.
– Interessen er vesentlig større enn den potten som vi har tilgjengelig, og da er vi nødt til å gjøre en utvelgelse av prosjekter som kvalifiserer for ordningen, sier produksjonsrådgiver i NFI, Tina Beate Goa Fagerheim.
Siden 2016 har insentivordningen tiltrukket produksjoner til Norge på totalt 1,1 milliard kroner gjennom å tilby en refusjonsramme.
Hvis ordningen ikke hadde hatt et avgrenset budsjett, kunne filmaktiviteten i Norge vært nesten dobbelt så stor:
Til sammen har Norge gått glipp av filminnspillinger til en verdi på over én milliard kroner, viser tall fra NFI.
For det er flere kvalifiserte søkere som har fått avslag. I 2019 søkte for eksempel sesong to av «Frozen Planet» fra BBC om en refusjonsramme. De tapte konkurransen og store deler av potten gikk til innspillingen av James Bond:
KUNNE SPILT I NORGE: Frozen Planet 2 var godt kvalifisert og søkte om en refusjonsramme i 2019, men fikk avslag på grunn av at James Bond tok store deler av potten. Her fra sesong 1.
Foto: Jason Roberts / Ap– Uten insentivordning, ingen filming
Når de store internasjonale filmene ønsker å komme til Norge, blir det mindre igjen til de andre prosjektene som vil benytte seg av ordningen.
Om de som får avslag fortsatt velger å filme i Norge er ikke sikkert, men ifølge NFI har mange produsenter og strømmetjenester en policy der de kun velger å gå til land som tilbyr insentivordning.
– Det vil si at et avslag fra den norske insentivordningen kan gjøre at filmprodusentene velger å nedprioritere å filme i Norge, sier Fagerheim.
Og det kan stemme – for i 2016 hevdet produsenten for netflix-filmen «Downsizing» at produsenter ikke ser på landet hvis det ikke har en insentivordning. Det opplyser også Per Henry Borch, linjeprodusent i selskapet True North Norway, som står for «Mission: Impossible»-innspillingen.
– Uten insentivordning, ingen filming, sier han.
FRA JAMES BOND: I 2019 var James Bond i Norge og spilte inn scener i Nittedal og på Atlanterhavsveien i Møre og Romsdal. Her i Nittedal. Innspillingen la igjen 60,2 millioner i Norge.
Foto: SKJERMBILDE TRAILER YOUTUBESammenlignet med andre land, er potten til Norge liten. På Island er det for eksempel åpent for alle til å søke uansett budsjett. De har også en fri søknadsfrist, viser en oversikt fra «GII».
Det er det ikke i Norge. Hvis noen ønsker å filme i Norge i 2021, går søknadsfristen ut i november 2020.
Det kan også ha ført til at færre får muligheten til å filme her, sier Fagerheim.
– Det blir en mindre fleksibilitet i ordningen når vi må ha en årlig søknadsfrist. Vi står i fare for å miste noen av de store internasjonale produksjonene som ordningen faktisk er tiltenkt å tiltrekke, sier hun.
STOR INTERESSE: Produksjonsrådgiver i Norsk filminstitutt, Tina Beate Goa Fagerheim, sier potten er for liten sammenlignet med den interessen de opplever.
Foto: Ida Meyn / NFI– Altfor lite penger
Norske bedrifter tjener godt på at store Hollywood-filmer kommer hit til landet.
– Nå har vi en unik mulighet til å skape en stor industri i Norge, sier seniorrådgiver i NHO Møre og Romsdal, Pål Bakke.
Bakke frykter produsenter heller vil reise til land som Island fordi de har en bedre ordning.
– Insentivordningen er veldig bra for å dra store produksjoner hit, men det er altfor lite penger. Dette er vel investerte penger av myndighetene – når vi hører hvor mye penger de legger igjen i samfunnet ellers.
Kulturdepartementet fordeler pengene, men det mener Bakke at kanskje burde endres.
– Kanskje filmindustri er så stort at det er næringspolitikk i stedet, og at næringsdepartementet bør ta over forvaltningen, og spytte mye mer penger inn slik at vi kan lokke til oss flere store filmproduksjoner, sier han.
VIL ENDRE ORDNINGEN: Pål Bakke i NHO mener det er for lite penger som filmaktørene får tilbakebetalt.
Foto: Øyvind Sandnes / NRKVil se nærmere på det
Siden 2016 har potten økt fra 45 millioner til 68 millioner kroner.
I 2019 sa kulturdepartementet at de vurderte å øke filminsentivordningen, men det skjedde ikke. Budsjettet for ordningen ble satt til 68,36 millioner kroner i 2019 og 2020.
Summen som «Mission: impossible» legger igjen er et argument som kulturdepartementet vil se nærmere på når budsjettet kommer den 7. oktober, sier Raja.
– Det er mange grunner til å øke filminsentivordningen. Det er en av de tingene som vi kommer til å vurdere i forbindelse med budsjettet.
– Jeg kan ikke si noe om det før vi har lagt frem budsjettet, sier han.
MØTTE TOM CRUISE: Abid Raja (t.v.) og Tom Cruise (t.h.) i forrige uke. Raja sier de skal se på insentivordningen når de får statsbudsjettet.
Foto: Kulturdepartementet