ABB i Ulsteinvik har inngått en ny storkontrakt med det kinesiske verftet COSCO for levering av en omfattende utstyrspakke til to spesialfartøy som skal bygges for det norske rederiet Cefront Technology AS I Arendal.
Det avanserte fremdriftssystemet gir redusert forbruk og økte muligheter for presis manøvrering, og kontraktene har en verdi på omkring 140 millioner kroner. Kontraktene betyr mye for ABB Ulstein, sier salgssjef Joar Gjerde til NRK.no.
- Les også:
- Les også:
Avansert teknologi
ABBs avdeling i Ulsteinvik skal levere kraft-, fremdrifts- og energilagringsløsning til to nye fartøy som ifølge selskapet blir blant de mest innovative i olje- og gassektoren.
Spesialskipene trenger avanserte fremdrifts- og kraftforsyningssystem for å utføre sine operasjoner. Den nye Azipod D-thrusteren vil sikre skipene «millimeterpresisjon» i åpent hav, skriver ABB i en pressemelding.
– Løsningene vi leverer vil gjøre fartøyene fleksible og effektive å operere. Azipod D-thrustere, Onboard DC Grid og energilagring er framtidsrettet teknologi som matcher de krevende behovene fra offshoreindustrien og reduserer utslipp, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.
Det avanserte utstyret om bord får ABBs fjerndiagnosetjeneste, Remote Diagnostic Services. Systemet kobler skipene til ABBs landbaserte supportsentre, hvor ingeniører kan overvåke tilstanden og sikre nødvendig teknisk støtte og service.
Fartøyene blir 90 ganger 20 meter og får plass til 36 personer. Cefront Technology i Arendal står for design, mens skipene bygges av verftet COSCO i Kina. De er designet for operasjon globalt.
- Les også: