Den nye teknologien ble presentert i Ulsteinvik onsdag, der fremdriftssystemet er utviklet. Utslippene kan reduseres med 80 prosent sammenlignet med dagens fartøy.
– Her får vi en kombinasjon av dieselmotorer og store batteri. Dette gjør at ferjene kan gå på rent elektrisk fremdriftssyste, sier salgssjef Joar Gjerde i ABB.
Det nye systemet skal føre til betydelig redusert utslipp av klimagasser, og redusert forbruk av drivstoff. ABB er ikke i tvil om at dette er fremtiden for skipstrafikken på kysten.
– Dette gir store muligheter. Vi ser i Geirangerfjorden og andre sårbare områder at utslippene er en stor problemstilling. Også turistene har reagert på luftforurensingen der, sier Gjerde.
Nå fører nedgangen i oljenæringen til at ABB har muligheter til å orientere seg inn mot dette markedet.
– Nå har vi kapasitet til å satse på ny teknologi og å videreutvikle dette, sier Gjerde.