Hopp til innhold

Nå kan ferjer og hurtigbåter gå på strøm

ABB presenterte i dag en helt ny hybridbåt, der hurtigbåter og ferjer kan gå med både batteridrift og dieselmotor. Den nye teknologien ka gi både økonomisk gevinst og en bedring av miljøet.

ABB hybridbåt

Dette er de nye hybridbåtene som er utviklet av ABB.

Den nye teknologien ble presentert i Ulsteinvik onsdag, der fremdriftssystemet er utviklet. Utslippene kan reduseres med 80 prosent sammenlignet med dagens fartøy.

Joar Gjerde

Joar Gjerde er salgssjef i ABB.

Foto: Remi Sagen / NRK

– Her får vi en kombinasjon av dieselmotorer og store batteri. Dette gjør at ferjene kan gå på rent elektrisk fremdriftssyste, sier salgssjef Joar Gjerde i ABB.

Det nye systemet skal føre til betydelig redusert utslipp av klimagasser, og redusert forbruk av drivstoff. ABB er ikke i tvil om at dette er fremtiden for skipstrafikken på kysten.

Dette gir store muligheter. Vi ser i Geirangerfjorden og andre sårbare områder at utslippene er en stor problemstilling. Også turistene har reagert på luftforurensingen der, sier Gjerde.

Nå fører nedgangen i oljenæringen til at ABB har muligheter til å orientere seg inn mot dette markedet.

Nå har vi kapasitet til å satse på ny teknologi og å videreutvikle dette, sier Gjerde.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL