Milliardbypakke skal opp i Stortinget – må betales av bompenger

Nå kan prosjektet til 4 milliarder, som skal bedre transporttilbudet i Ålesund, bli en realitet. Over 3 milliarder av beløpet må finansieres av bompenger.

Brosundet i Ålesund

NY BRU: Med bypakken skal det komme en ny bru over Brosundet.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK Luftfoto

– Det er en kjempegod nyhet for oss, sier leder for styringsgruppen for bypakken, Tore Johan Øvstebø (KrF) i Ålesund kommune.

På fredag kommer bypakken i Ålesund opp i statsråd. Etter det vil den gå via transportkomiteen, og så til endelig vedtak i Stortinget før ferien.

Kommunen har kjempet for en bypakke siden 2010.

– Det har vært en lang og krevende politisk prosess for å samle flertallet om pakken, sier han.

Tore Johan Øvstebø

FORNØYD: Tore Johan Øvstebø (KrF) er leder for styringsgruppen for bypakken. Han har jobbet mye med saken, og er veldig fornøyd med at det nå skal opp i Stortinget.

Foto: Synnøve Hole / NRK

Forventer at bompengepasseringene er oppe neste år

– Jeg mener det er en virkelig gamechanger for transporttilbudet i Ålesund, sier Øvstebø.

Prosjektet koster cirka 4 milliarder kroner. I dag er Møre og Romsdal et bompengefritt fylke, men dette prosjektet må bruke bompenger.

– Det skal finansieres gjennom statlige bidrag, bidrag fra kommunen, fra fylket og bompenger. Cirka 75 prosent av bypakken er finansiert gjennom bompenger, sier Øvstebø.

Det vil koste 20 kroner per passering, men man skal kun betale for den første bommen man passerer på én time. Med rabattert pris blir det 18 kroner per passering.

– Jeg forventer at bompengene er oppe til neste sommer. Om cirka et år, sier han.

SLIK KAN DET SE UT: Ny innfartsveg på E136 mellom Breivika og Lerstad vil gi kortere kjøretid fra kjøpesenteret Moa og til Ålesund. I dag tar det cirka 14 minutter med bil.

Statens vegvesen

Ikke fornøyd

Fylkespolitiker Frank Sve (Frp) er ikke fornøyd med bypakken.

– Det er vel enda en sak som regjeringen jobber med som innbyggerne ikke ønsker i Møre og Romsdal, sier han.

Han mener at prosjektet burde stoppes, slik at Møre og Romsdal fortsatt kan være et bomfritt fylke.

– Disse bypakkene og bompengepakkene er en kjempeuting og det er derfor det er så stor motstand blant innbyggerne, mener Sve.

Øvstebø har forståelse for at folk ikke blir fornøyd på grunn av bompengene.

– Det er klart at noen synes dette er en ulempe fordi man får bompenger, men jeg tror at etter hvert som en ser hvor store konsekvenser dette har, så vil en også se at dette er et helt nødvendig og viktig tiltak for Ålesund, sier han.

Frank Sve.

IKKE FORNØYD: – Det er helt uforståelig at dem holder på sånn, sier Frank Sve (Frp) om bypakken og bompengene.

Foto: Remi Sagen / NRK

Frykter det blir en valgkampsak dersom det ikke går

– Bypakke Ålesund er noe vi har arbeidet med i veldig mange år, og hvis det ikke blir vedtatt i Stortinget før ferien, er vi redd for at dette blir en valgkampsak og føre til at den kanskje blir utsatt til langt utover høsten. Det vil bety stopp for mange prosjekt, sier Øvstebø.

Men han tror likevel at det blir godkjent nå.

– Det vil bli godkjent nå. Nå er det strake vegen, nå er det statsråd i morgen også er det transportkomiteen, og der vet vi at vi har flertall. I slike saker så vil det være eksepsjonelt at Stortinget ikke følger innstillingen fra transportskomiteen, sier Øvstebø.

Det tror også Helge Orten (H).

– Vanligvis bruker det å gå veldig greit fordi vi behandler slike bompengeproposisjoner ganske raskt, sånn at det ikke skal få forsinkelser i framdrifta i prosjektene. Jeg håper og tror at komiteen kommer til å være positivt innstilt til det også denne gangen, og at de rekker å gjøre det før sommeren.

DET DYRESTE PROSJEKTET: Prosjektet på E136 mellom Breivika og Lerstad vil koste 2 milliarder kroner.

Statens vegvesen

Kan starte byggingen i desember

Dersom Bypakke Ålesund blir vedtatt i Stortinget er Statens vegvesen klare til å jobbe med prosjektet.

– Forutsatt at dette blir vedtatt i Stortinget, kan vi nok se anleggsarbeid på flere plasser rundt juletider i år, sier Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen.

Han synes det er helt fantastisk at dette kan gjennomføres snart.

– Jeg synes det er helt strålende. Dette har vi jobbet mot i mange år. Jeg begynte som prosjektleder for bypakken i 2015, så det begynner å bli noen år siden, sier han.