I 1930-årene bodde den tyske kunstneren Kurt Schwitters i en ni kvadratmeter stor hytte på Hjertøya utenfor Molde sammen med familien. Hytta var både bolig og kunstinstallasjon. Schwitters regnes som en av de mest banebrytende kunstnerne i det 20- århundre, og de siste årene har interessen for arbeidene hans økt.
Ni dager på å lage kunst
I sommer er det duket for en helt spesiell utstilling i Molde. Fire kunstnere er denne uka samlet på Hjertøya for å lage sine egne kunstverk. De har ni dager på seg, før kunstverkene tas med over fjorden og utstillingen åpner i kulturhuset Plassen i Molde under Moldejazz.
– Å bli invitert hører sjeldenhetene til for kunstnere nå til dags. Vi skal alltid søke og søke og søke. Det er så deilig å bli invitert, sier Marit Moltu, den eneste norske kunstneren som er med på prosjektet.
Jobber som Schwitters
– Jeg samler små steiner med mose, sier den japanske kunstneren Hideko Kanno mens han beveger seg rundt i skogen på Hjertøya. Han vil lage kunst av det han finner i naturen, på samme måte som Schwitters gjorde.
I tillegg til Kanno og Moltu bidrar svenske Sandra Norrbin og nederlandske Caroline Lindo.
For Schwitters var den lille hytta på Hjertøya først et feriested, så et skjulested. Hans abstrakte kunst ble stemplet som «degenerert» av nazistene, og da Norge ble invadert i 1940 måtte han flykte videre til England, hvor han bodde frem til sin død.
En blanding av stilarter
Utstillingen har fått navnet «Hjertøya Merz 2017». Merz er navnet på kunstretningen Schwitters skapte ved å blande ulike stilarter og uttrykk, som collage, lydpoesi, arkitektur, skulptur, assemblage, maleri og typografi.
Hytta hans på Hjertøya kalles en merzbau. Schwitters hadde flere slike, men kun tilholdsstedet utenfor Molde eksisterer fremdeles. Etter å ha stått åpent for alle interesserte i mange år, ble interiøret i 2015 flyttet til Romsdalsmuseet i Molde som del av et større Schwitters-prosjekt i regi av Henie Onstad Kunstsenter, Sparebankstiftelsen DNB og Romsdalsmuseet i Molde.