Bypakke, bomstasjoner, nye veier og en regning på flere milliarder kroner. Du har kanskje fått med deg alle begrepene, men hva er det egentlig som kan bli vedtatt i Ålesund bystyre torsdag kveld?
Navnet «bypakken» er først og fremst betegnelsen på rådmannen sin plan for å utbedre infrastrukturen i Ålesund kommune.
Her er en liste over noen av prosjektene politikerne i Ålesund ønsker å gjennomføre:
- Ny Brosundbro med gater og gangveg under.
- Ny kollektivterminal og gateterminal i Keiser Wilhelmsgate.
- Bygging av Brosundtunnel.
- På strekningen Moa-Bysentrum kan det komme fire felt.
- Gang-, sykkel- og miljøtiltak på strekningene Moa-Lerstad og Lerstad-Ålesund.
- LES OGSÅ: – Bompengene treffer næringslivet midt i trynet
- LES OGSÅ: Dette er meningene om Bypakken
NRK vil sende direkte fra bystyremøtet i ettermiddag fra 17:00.
(Saken fortsetter under bildet)
Trenger milliarder
For å kunne gjennomføre disse tiltakene, trenger kommunen mellom fire og fem milliarder kroner.
60 prosent av denne regningen skal etter planen finansieres med bompenger, mens resten skal gå gjennom offentlig finansiering.
Perioden for bompengeinnkreving skal foregå mellom 2016 og 2032, og
stasjonene kan etter sigende bli plassert på følgende punkter i Ålesund:
- Ved Steinvågsbrua mellom Hessa og Aspøy
- I Ellingsøytunnelen
- Blindheimstunnelen
- Blindheimsbreivika
- Borgundvegen
- Lerstadtunnelen
- Lerstadvegen
- Fv 656 ved kommunegrensen til Skodje
- Taftesundbroen
- Brusdalsvegen
- Gamle Brusdalsvegen
Kommunen opplyser på sine hjemmesider at taksten for bompassering er fastsatt til kr 20/60 hele døgnet, for henholdsvis bil og stor bil (større enn 6 meter).
Det er uansett viktig å presisere at dette enn så lenge kun er et forslag. Hvilke alternativ som faktisk blir vedtatt torsdag kveld, gjenstår å se.
(Saken fortsetter under bildet)
Møter motstand
Selv om bypakken vil gi albuerom til å pusse opp store deler av Ålesund, har løsningen møtt stor motstand i flere kretser.
Særlig hos befolkningen på Ellingsøya, er forslaget om å sette opp en bomstasjon i tunnelen til Ålesund upopulær. Tirsdag samlet over 500 demonstranter seg for å vise sin misnøye med forslaget.
– Nå har mange familier betalt opp mot en halv million kroner i bompenger i løpet av de 20 årene vi hadde bomstasjon her på Kverve. Nå har vi betalt nok, sa Henning Hofseth, som var en av mange fremmøtte tirsdag.
Mange føler seg lurt over å atter en gang få bomstasjon kun fem år etter at den forrige ble avviklet, men ordfører Bjørn Tømmerdal avvist søndag overfor NRK at kommunen er ute etter å lure innbyggerne.
– Det er i alle fall ikke mulig at alle blir enige. Bomringen er ikke rettferdig for alle, men alle som har sterke meninger vil bli lagt merke til, sa ordføreren.
– Dette ser veldig lovende ut
Høyre-politiker Monica Molvær var på sin side svært fornøyd med bypakkeforslaget da NRK snakket med henne etter at pakken ble lagt frem tirsdag i forrige uke.
– Dette er et kjempeløft for hele sentrum. Spesielt nå som Brosundtunnelen er lagt inn. Dette ser veldig lovende ut, sa Molvær.
Hun sier hun har stor forståelse for de kommunene som er kritiske, men sier de må se på hele regionen.
– Bypakken vil gi noe til hele regionen og utviklingen vi står overfor, sier hun.
Torsdag kl. 17.00 begynner bystyremøtet, der politikerne i Ålesund skal stemme over det seneste bypakkeforslaget.