Fra før har bomring-forslaget inneholdt bommer både på de østlige innfartsårene til Ålesund, ved Vegsundet, og på Lerstad. Det nye nå er forslaget om å opprette bom ved Steinvågbrua mellom Hessa og Aspøya, og å sikre at også innbyggerne i Giske bidrar til nedbetalingen gjennom en bom på Kverve.
Har du bedre forslag til hvordan vegutbyggingen kan finansieres? Delta gjerne i debatten under artikkelen.
– Bypakken blir ikke rettferdig for alle. Det vil alltids være noen som opplever dette som vanskelig, sier fungerende rådmann i Ålesund, Ronny Frekhaug.
Nå tar beboere og bedrifter på «utsiden» av den nye bomringen kraftige argumenter i bruk mot det nye forslaget. I Skarbøvika frykter man både oppsigelser og nedleggelser.
- Les også:
- Les også:
Jan Magnus Kleven driver bedriften Bunker Oil, som ligger på den ytterste av øyene i Ålesund. Ifølge tidligere forslag ville hans kjøretøyer kunne kjøre bomfritt mellom bedriften og Ålesund sentrum. Om det siste forslaget blir vedtatt, må hans biler nå passere den nye bomstasjonen ved Steinvågbroa.
– Jeg fatter ikke at vi kan holde på på denne måten. Ålesund by skal jo konkurrere med omverdenen. Og så pålegger vi oss utgifter som vi ikke har råd til i en konkurransesituasjon, sier daglig leder i Bunker Oil, Jan Magnus Kleven til NRK.
- Les også:
- Les også:
Kleven karakteriserer det nye forslaget som en «gavepakke» til alt som skjer på utsiden av byen. Og han spår en sakte død for for byen Ålesund.
– Det avhenger av hvor store summene blir. Men dette er en katastrofe ikke bare for oss men for hele Ålesund-samfunnet, sier lederen for oljeselskapet i Skarbøvika.
Utenfor bomringen ligger bedriftene på rekke og rad langs stranda i Steinvågen og i Skarbøvika. Slik er det ikke nødvendigvis i fremtiden, ifølge Kleven.
– Det er noe som setter i gang nedgangstider. Dette er noe som kan føre til sånt. Følgene kan bli nedleggelser og oppsigelser. Dette treffer næringslivet midt i trynet.
- Les også:
- Les også:
Den andre «nye» bomstasjonen vil komme i tilknytning til Ellingsøytunnelen. Her går trafikken heftig til og fra Giske kommune og ikke minst til flyplassen på Vigra. Bomstasjonen vil mest sannsynlig komme på Kverve, der det i årevis sto en bomstasjonen i forbindelse med de undersjøiske tunnelene mellom Ålesund og Giske.
For fem år siden ble den gamle bomstasjonen fjernet. Da skjøt boligprisene i været både på Ellingsøya og i Giske. De siste årene har det vært stor boligbygging i området.
Dersom ålesund-rådmannens forslag blir vedtatt, kan det få konsekvenser for boligmarkedet.
– Jeg tror dette får en negativ effekt. Markedet fikk en svært positiv effekt da den gamle bommen ble fjernet, sier eiendomsmegler Audun Sjøholt.
Ifølge Sjøholt er det ikke bare omsetningen av brukte boliger som kommer til å bli påvirket av en bom. Også nybyggingen bremses, sier han.
– Nybygging er lett påvirkelig av mye. Det er det første som blir påvirket av uroligheter ute i verden. Nybyggvirksomheten blir påvirket av mye. Det er ofte små ting som skal til for å skape en skepsis, sier Sjøholt til NRK.