Hopp til innhold

Tåke i tunnelene lurer stadig bilister til å tro at det brenner

Har du opplevd tykk tåke i en tunnel? Fenomenet vanndamp har fått mange til å tro at noe brenner.

Fenomenet vanndamp i tunneler oppstår når temperaturene er kaldere ute, enn inne.

VIDEO: NRK/Sissel Brunstad

Om du kjører mot en tunnel og ser røyk, er det ikke sikkert det er farlig. Om det har blitt en tidlig vår eller høst, kan temperaturene skape problemer for bilister.

– Ha på vindusviskere og kjør forsiktig. En kan også åpne vinduet og slippe inn litt luft, sier tunnelforvalter Odd Einar Lillebø, fra Statens vegvesen i region midt.

Det har vært tilfeller der politi og brannvesen har fått melding om brann i en tunnel, men som senere har vist seg å bare være fuktighet. Noen ganger stenges tunnelene på grunn av tåke.

Laster Twitter-innhold

Kan ikke blåse ut tåken

Vanndampen blir til av at det er varmere i tunnelen enn utenfor. Når det kommer trekk, avkjøles luften og fuktigheten kondenserer.

Atlanterhavstunnelen fra Kristiansund-siden

STENGTE TUNNELEN: Vanndamp har fått Atlanterhavstunnelen stengt. I 2013 fikk politi og brannvesen melding om røykutvikling, men det var bare vanndamp som var synderen.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

– Det er sagt at ventilasjonen i tunnelen kan hjelpe, men vi har gått mer og mer bort fra den løsningen. Det er ikke lett å få ut den duggen, forteller Lillebø.

Tåken som dannes av vanndamp, kan bli så tett at det blir vanskelige kjøreforhold. Ved Innfjordtunnelen står det blant annet et fast skilt med dugg-advarsel. Skiltet åpnes av Statens vegvesen når duggen er på sitt verste.

Karl Inge Vestre Hauge er byggeleder for Eiksundtunnelen. I forrige uke stoppet bilister opp utenfor tunnelen, på grunn av at de observerte mye røyk.

– Vi har ingen metoder for å hindre at dette skjer. Vi må bare varsle bilister når dette fenomenet oppstår, sier Hauge.

Forsker på luft i tunneler

Statens vegvesen jobber med å utvikle teknologi, som skal gjøre det lettere å advare bilister om mye damp i tunnelene.

Grenseverdiene i tunnel-lufta er en av tingene som skal forskes på.

Odd Einar Lillebø

VEGVESENET: Odd Einar Lillebø, tunnelforvalter i Statens vegvesen.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– I noen tunneler så har vi noe som heter RGB-skilt, som er skilt du kan skrive en tekst på. I forbindelse med dugg, så jobber vi nå med å kartlegge grenseverdiene i lufta, for når dette skiltet skal varsle bilister. Hvor mye fukt som skal til, hvilke temperaturer som ligger til grunn og hva slags type trafikk det er, forteller Lillebø.

Om du skal møte på et slikt fenomen, vil Statens vegvesen at du melder det inn.

– Om du blir redd, så prøv først å finne ut om det er damp eller brann før du kjører inn. Kjør også forsiktig om sikten kan være dårlig. Meld fra til oss, slik at vi kan håndtere det, forteller Lillebø.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL