NRK Meny
Normal

Advarer mot markedsføring

Reiselivet i Rauma vil ikke ha på seg at de driver villedende reklame for turene over fjellpartiet Romsdalseggen. Derfor kaller de nå inn til møte.

Romsdalseggen

Det er slik Visit Åndalsnes vil at folk skal ha det når de besøker Romsdalseggen

Foto: Øystein Tveiten

Det er turbokforfatter Kai A.Olsen i Molde som har kritisert markedsføringen for ikke å informere og advare nok om at turene i det populære fjellpartiet kan være krevende.

Informasjonen er mangelfull

– Utlendinger forventer tørre, fine, tilrettelagte stier slik du finner dem i Spania, Italia, Frankrike og USA, forteller Olsen. Så kommer de hit og finner gjørme og glatte svaberg og ur og stier som kan være dekket av snø. Da for de sjokk, sier turbokforfatteren.

Kai A.Olsen

Turbokforfatter Kai A.Olsen i Molde reagerer på at Reiselivsnæringen i Rauma ikke informerer godt nok om utfordringnene ved å gå Romsdalseggen

Foto: Privat

Les også: Berga frå Romsdalsegga

– Vi må fortelle dem på forhånd hvordan det er. Så om vi har flotte fineværsbilder, må vi også ha bilder av søle og kanskje også snø på stiene og i ura. Dessuten må det ryddes opp i en del lenker som ligger ute og som lokker folk til å gå steder de ikke bør, mener han.

Tidligere i sommer kom det også kritikk mot turene til fjellet Slogen på Sunnmøre.

Skal være "skummel"

Reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke i Visit Åndalsnes tar til seg kritikken fra Olsen og sier alt kan gjøres bedre. – Men Romsdalseggen skal være «skummel» og de som har gått over der sier oj, da kjenner de at de lever, forteller hun entusiastisk.

Hilde Gråberg Bakke

Reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke i Visit Ånsldasnes vil ta grep for å få gi turistene bedre informasjon

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Les også: Cecilie Skogs norske turfavoritter

Forskjell på nordmenn og utlendinger

Gråberg Bakke forteller at de i år har laget ei ny brosjyre som hun er sikker på er mye bedre enn den Kai A. Olsen viser til fra 2013. I den forrige brosjyren på engelsk stod det at turen var lett, men nå i den nye, advares det mere mot utfordringene.

Les også: Turistar gjekk seg vill over Romsdalseggen

– Vi tar innover oss at norske fot-turister ligger på et annet nivå enn de utenlandske.Vi undervurderer heller ikke den kraften som ligger i god markedsføring. Med en «god opplevelse» har gjestene med seg godt utstyr, gode sko og nok med klær slik at de er rustet for en lang tur, sier hun.

Alternative ruter

I år får også turistene klarere informasjon om de alternative rutene over Romsdalseggen med forskjellige vansklighetsgrader. Gråberg Bakke forteller at ruta via Høgnosa og Mjelvafjellet er ei mindre eksponert rute. Hun ønsker ikke at noen skal bli lurt til å velge ruter de ikke er klare for. Derfor møtes Reiselivsnæringen i Rauma denne uka for å diskutere hvordan informasjonen om det som har blitt et veldig populært turmål, kan bli enda bedre.