Da familien Fagerhaug/Hansen sluttet å være lojale kunder for tre år siden, ble det brått mer å rutte med hvert eneste år.
– Jeg tror vi har byttet forsikring to eller tre ganger siden den gang. Bank har vi ikke byttet, men vi er flinkere til å reforhandle. Man tar bare en telefon og da har de alltid noe å gå på, forteller Britt Hilde Fagerhaug.
Masse å spare på mobil
De var med i NRK Forbrukerinspektørenes byttesending for tre år siden. Da sparte de 15.000 kroner.
– Vi ble mer obs på ikke å bare la ting surre og gå. Vi stoler for mye på selskapene, rett og slett, sier hun.
- Prøv NRKs byttekalkulator:
Mobilabonnementet var verstingen hos familien og ved å bytte til billigste leverandør sparte de 9600 kroner i året.
– Vi var alle teleselskapenes drømmekunder, fikk vi beskjed om. Vi hadde altfor dyre avtaler, så der gjorde vi mange endringer, sier hun.
– Ser ikke så nøye på prislappene
Redaktør for Finansportalen Elisabeth Realfsen, mener flere bør gjøre som Fredrikstad-familien.
– Hvis vi ikke reforhandler eller bytter får ikke leverandørene noen motkraft, og markedet slutter å fungere som det skal. Da begynner leverandørene å ta seg for mye betalt i forhold til kvaliteten på det de leverer, sier hun.
I 2015 byttet eller reforhandlet 26 prosent av nordmenn boliglånet sitt, mens 25 prosent gjorde det samme med bilforsikringen.
– Sløvhet og det at vi er ganske velfødde gjør nok at vi ikke er så flinke til å reforhandle. Mange av oss er i jobb og har stabile inntekter, og vi ser kanskje ikke så nøye på prislappene så lenge det går rundt, sier hun.
I 2015 byttet eller reforhandlet bare førti prosent sine bank- og forsikringsavtaler.
– Hvis ikke det nytter må du bruke forbrukermakten din og henvende deg til en leverandør som har bedre betingelser, sier Realfsen.
– Gikk et lys opp for oss
Mange unngår å bytte avtalene sine fordi de tror det krever mye tid og krefter. Det gjør de ikke, sier Fagerhaug.
– Du behøver ikke ringe en gang, du kan bare sende en e-post eller gå inn på nettsiden til hver enkelt, så får du jo tilbud og oversikt, sier hun.
Hun mener man får lite igjen for å være trofast kunde.
– Det gikk et lys opp for oss. Det er ikke slik i dag at man får noe igjen for å være en lojal kunde, påpeker hun.
Nå blir det vinterhage på familien for pengene de sparte.