Hopp til innhold

Drømmekundene sa stopp – nå har de straks vinterhage

Slår du deg til ro med tilbudet du får på mobil, strøm, forsikring og fra banken? For sløvt, mener ekspert.

Maiken Fagerhaug, Britt Hilde Fagerhaug og Tom Roger Hansen

VINTERHAGE: Maiken Fagerhaug, Britt Hilde Fagerhaug og Tom Roger Hansen er svært fornøyd med vinterhagen de nå får for pengene de sparte.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Da familien Fagerhaug/Hansen sluttet å være lojale kunder for tre år siden, ble det brått mer å rutte med hvert eneste år.

– Jeg tror vi har byttet forsikring to eller tre ganger siden den gang. Bank har vi ikke byttet, men vi er flinkere til å reforhandle. Man tar bare en telefon og da har de alltid noe å gå på, forteller Britt Hilde Fagerhaug.

Maiken Fagerhaug, Britt Hilde Fagerhaug og Tom Roger Hansen

IKKE LOJALE: Familien Fagerhaug/Hansen er ikke lenger trofaste kunder og tar ofte en runde for å sjekke nye tilbud.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Masse å spare på mobil

De var med i NRK Forbrukerinspektørenes byttesending for tre år siden. Da sparte de 15.000 kroner.

– Vi ble mer obs på ikke å bare la ting surre og gå. Vi stoler for mye på selskapene, rett og slett, sier hun.

Mobilabonnementet var verstingen hos familien og ved å bytte til billigste leverandør sparte de 9600 kroner i året.

– Vi var alle teleselskapenes drømmekunder, fikk vi beskjed om. Vi hadde altfor dyre avtaler, så der gjorde vi mange endringer, sier hun.

– Ser ikke så nøye på prislappene

Redaktør for Finansportalen Elisabeth Realfsen, mener flere bør gjøre som Fredrikstad-familien.

Elisabeth Realfsen

BYTT: Elisabeth Realfsen hos Finansportalen sier det er viktig å reforhandle eller bytte bank, forsikring, mobiltelefon og strøm ofte for å gi bankene litt motstand.

Foto: Forbrukerrådet

– Hvis vi ikke reforhandler eller bytter får ikke leverandørene noen motkraft, og markedet slutter å fungere som det skal. Da begynner leverandørene å ta seg for mye betalt i forhold til kvaliteten på det de leverer, sier hun.

I 2015 byttet eller reforhandlet 26 prosent av nordmenn boliglånet sitt, mens 25 prosent gjorde det samme med bilforsikringen.

Sløvhet og det at vi er ganske velfødde gjør nok at vi ikke er så flinke til å reforhandle. Mange av oss er i jobb og har stabile inntekter, og vi ser kanskje ikke så nøye på prislappene så lenge det går rundt, sier hun.

I 2015 byttet eller reforhandlet bare førti prosent sine bank- og forsikringsavtaler.

– Hvis ikke det nytter må du bruke forbrukermakten din og henvende deg til en leverandør som har bedre betingelser, sier Realfsen.

Tom Roger Hansen

SNEKRER: Tom Roger Hansen er i full sving med å lage ny vinterhage til familien.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Gikk et lys opp for oss

Mange unngår å bytte avtalene sine fordi de tror det krever mye tid og krefter. Det gjør de ikke, sier Fagerhaug.

– Du behøver ikke ringe en gang, du kan bare sende en e-post eller gå inn på nettsiden til hver enkelt, så får du jo tilbud og oversikt, sier hun.

Hun mener man får lite igjen for å være trofast kunde.

– Det gikk et lys opp for oss. Det er ikke slik i dag at man får noe igjen for å være en lojal kunde, påpeker hun.

Nå blir det vinterhage på familien for pengene de sparte.

Maiken Fagerhaug, Britt Hilde Fagerhaug og Tom Roger Hansen

HYTTE NESTE? Ønskene var mange fra familien da de sparte penger. Barna ville reise, mor vil ha hytte på Hafjell og nedbetaling av lån var et tredje alternativ. Nå blir det vinterhage.

Foto: Anette Torjusen / NRK

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)