Hopp til innhold

«Billigmerkene» rives vekk

Finanskrisa har mye av skylden, mener bransjen selv.

Matvarer

Sammenlignet med 2007 økte omsetning av handelens egne merker med nær 1,5 milliarder i fjor.

Foto: Martin Kierstein

Sammenlignet med 2007 økte omsetning av handelens egne merker med nær 1,5 milliarder i fjor.

Det viser ferske tall fra markedsanalyseselskapet Nielsen.

Innkjøps- og markedsdirektør hos Rema 1000, Martin Klafstad, tror det økte salget av billig-mat delvis skyldes finanskrisen.

- Det har vært en god økning i salget av egne merker. Det skyldes nok rett og slett at folk har mindre penger mellom hendene og dermed velger billigere varer, sier Klafstad til NRK.

- Blitt bedre

Men Klafstad gir ikke de trange økonomiske tidene all æren for det økte salget av billigere merkevarer.

Han påpeker at kjedene er veldig opptatt av å gjøre egne merkevarer mer konkurransedyktige.

- Kvaliteten på produktene må være god, det hjelper ikke bare at det er billig. Og jeg mener Rema 1000 og andre kjeder har gjort en stor jobb den siste tiden med å bedre kvaliteten, og det er nok også en av årsakene til veksten, sier han.

Ingen store variasjoner

Butikkkjedene merker liten forskjell mellom de ulike varegruppene når det gjelder økt salg av billige produkter.

Det er heller ingen stor forskjell mellom de ulike regionene i landet.

Per Erik Burud, administrerende direktør i Kiwi, som er en del av Norgesgruppen, tror at folk rett og slett har blitt mer prisbevisste.

- Og da velger man lavpriskjedene og billig-produktene, sier Burud til NRK.

Delte meninger

Blant kundene hos Meny på Begby er det delte meninger om butikkenes egne merkevarer. Sunniva Jordheim har ikke noe imot å kjøpe de billigste varene.

- Jeg gjør en vurdering. Hvis de billige merkene virker like bra, kjøper jeg heller dem, sier hun.

Mens Finn Geir Poppe foretrekker kjente og kjære merker.

- Gammel vane er vond å vende. Jeg holder meg til det jeg er vant til, sier han.

Bransjen forventer også en videre oppgang i salget av billig-mat i 2009.