Hopp til innhold

Lei av å være på klagetoppen

Useriøse bilselgere rammer omdømmet til hele bilbransjen, mener Norges Bilbransjeforbund.

Bilkjøp

I en årrekke har klager på bilkjøp toppet listen over hva misfornøyde forbrukere klager på.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Nok en gang havner bilkjøp øverst på den årlige «dette klager vi mest over»-listen til Forbrukerrådet.

– Slik har det vært i minst ti år. Bil koster mye og er noe folk trenger, og mange av klagene oppstår fordi kjøper og selger er uenige om hva som er avtalt, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Over 4800 bilkjøp-klager i år

Klagebunken tårner seg opp hos Forbrukerrådet, som i løpet av årets seks første måneder fikk over 4800 bilkjøp-klager.

– 40 prosent av klagene er rettet mot næringsdrivende, mens 30 prosent er knyttet til kjøp og salg mellom privatpersoner. Resten av klagene, altså 30 prosent, har en ukjent motpart, opplyser Skaug Halsos.

Han har sett mange klagebrev med påstander om bilselgere som tar lett på lover og regler og inngåtte avtaler.

– Hele bransjen havner i et dårlig lys

Norges Bilbransjeforbund misliker at bilkjøp i årevis har toppet listen over hva norske forbrukere klager mest på.

– Vi som representerer den seriøse delen av bilbransjen, er ikke glad for at det er så mange useriøse aktører. Klagene går først og fremst på dem, og det rammer omdømmet til hele bilbransjen, sier leder Stig Morten Nilsen.

Norges bilbransjeforbund representerer kun merkeforhandlere, ikke frittstående bruktbilforretninger.

– Problemet er ikke den seriøse delen av bilbransjen, men frittstående bruktbilforhandlere uten tilknytning til seriøse bransjeorganisasjoner med reklamasjonsrett, etiske retningslinjer og gode, innarbeide rutiner, sier Nilsen.

– Mens han som driver med bruktbilsalg i brakka, helt for seg selv, jobber på en annen måte. Der går det kanskje litt vel fort i svingene, tilføyer han.

– Dobbelt så mange frittstående aktører

I Norge er det nesten dobbelt så mange frittstående bruktbilaktører som merkevareforhandlere.

– På finn.no er det over 1500 aktører som annonserer bruktbiler for salg, og det er viktig å presisere at mange av dem driver ryddig og seriøst, sier Nilsen.

– Hva kan man gjøre for å slå ned på de useriøse aktørene?

– Det er ikke vår oppgave å ta de useriøse aktørene, det er en jobb for politiet og offentlige etater. Men vi som bransjeaktør kan gjøre mer for å synliggjøre de seriøse merkeforhandlerne.

Dette klager vi også på

Har du havnet i konflikt med leietakeren? Eller irriterer du deg over slurvete håndverkere som har utført en dårlig jobb?

Da er du ikke alene.

På Forbrukerrådets årlige statistikk kommer både husleie og håndverkere høyt opp på klagelisten.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)