10 000 klager på bilkjøp

Forbrukerrådet mottok nesten 10 000 klager i forbindelse med kjøp og salg av biler i 2007. Dermed var biler klart på klagetoppen.

Erik Lund-Isaksen
Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Mange skjønner ikke at man ikke kan forvente det samme av brukt bil som en ny, mener Forbrukerrådet

- Vi har som mål å vekke forbrukerne når det gjelder kjøp og salg av bruktbil. Folk kan ikke kjøpe og selge biler uten å bruke kontrakt, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.

 Klagetoppen 2007

Statistikken viser antall henvendelser Forbrukerrådet mottok i 2007. Ikke alle henvendelser resulterte i konkrete klager.

Kjøp av bil: 9743

Datamaskin: 5820

Mobiltelefoner: 5753

Husleie: 5087

Oppføring og oppussing av bolig: 5069

Generelle henvendelser om kjøp: 4537

Hvitevarer: 2684

Avtalerett: 2684

Faste innredninger: 2465

Møbler: 2300

 

Bolig volder forbrukerne mye bry

Totalt sett var det bolig som voldte forbrukerne flest problemer. Nær 12 500 av henvendelsene på forbrukertelefonen var knyttet til salg, utleie, oppføring og oppussing av bolig.

Forrbukerrådet går inn for at selger skal bli pålagt å innhente en teknisk salgsrapport i forbindelse med salg av brukte boliger.

- Dette vil kunne hindre mange mange konflikter i ettertid, sier Lund- Isaksen.