Vi klager på bilkjøp og håndverkere

Det er fortsatt bilkjøp som topper klagetoppen hos Forbrukerrådet. Men vi klager også på håndverkere, møbler, mobiler, husleie og varmepumper.

Bruktbil

Ta deg god tid når du kjøper bil privat, sier regiondirektør Undis Scheslien i Forbrukerrådet.

Foto: Ill.foto: Dag W. Grundseth / Scanpix

Halvårstallene fra Forbrukerrådet i Hedmark og Oppland viser at bilkjøp fortsatt topper lista over det vi klager på. Regiondirektør Undis Scheslien sier visse ting forandrer seg aldri.

– Dessverre er pallplasseringen lik fra år til år. Bilkjøp er et minefelt, men det betyr jo ikke at du er nødt til å gå på en smell, sier Scheslien.

Klagene som kommer dreier seg om blant annet rust og at selger bevisst skal ha lurt kjøper. Og folk klager på biler som er verdt alt fra 10 000 kroner til 250 000 kroner.

Hun anbefaler alle som kjøper bil privat om å forberede seg godt, og ta seg god tid.

– Det er særlig fare på ferde når både selger og kjøper er privatpersoner. Begge parter bør kikke på tipsene på forbrukerportalen.no. Man må tenke seg godt om når man kjøper bil, og skrive kontrakt der man tar med så mye som mulig. Skader som har vært på bilen og lignende.

Klager på varmepumper

Undis Scheslien

Undis Scheslien anbefaler forbrukerne å ta seg godt tid før de gjør et kjøp.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

En annen gjenganger er klager på håndverkere og hus- og tomteleie. Det som er nytt på klagelista er varmepumper.

I Oppland ligger klager på varmepumper på 9. plass.

– Vi har fått en del klager på varmepumper. Det går på at den ikke varmer godt nok, at den ikke holder det selgeren lovet og at den bruker mer strøm enn man hadde trodd, sier Scheslien.

Varmepumper er i utgangspunkter produsert for å kjøle ned hus i Spania, mens i Norge brukes de til å varme opp hus.

– De fleste varmepumpene er laget slik at de fungerer bra i Norge, men vi har fått klager på varmepumper som er solgt i Oppland som nok var ment for bruk i Spania. Men det er umulig å få tak i selgeren.

Sofaene mister formen

Det er også en økning i antall klager på møbler. Scheslien mener det er viktig at selger informerer kjøper godt om varen før den selges.

– Mange vil kjøpe seg myke og gode sofaer med store myke puter uten å være klar over at disse sofaen trenger litt vedlikehold ved at man må riste og slå på putene innimellom for at de skal få tilbake formen.

Scheslien har hatt møte med møbelbransjen og anbefaler de å ha en slags bruksanvisning for hvordan sånne sofaer skal behandles slik at man slipper klager i etterkant.

Hun mener også det er viktig at forbrukerne gjør grundige undersøker før de kjøper et produkt.

Topp 3 på klagetoppen:

Hedmark:

  1. Kjøp av bil
  2. Husleie/tomteleie
  3. Håndverkertjenester

Oppland:

  1. Kjøp av bil
  2. Husleie/tomteleie
  3. Mobiltelefoner