Totalt ble det registrert 105 henvendelser til Forbrukerrådet på Agder og en meget stor del av disse klagene gikk på kjøp av bruktbil.
– Konfliktene og uenighetene oppstår som oftest der selgeren er en privatperson.
Det sier Ole Asbjørn Lie i Forbrukerådet på Agder.
– Mange leser ikke serviceheftet, eller undersøker hvem som egentlig eier bilen. Også skriver man under på at man kjøper bilen som den står. Da gir man fra seg rettigheter i forhold til kjøpet, sier Lie.
Landstall
Som tidligere år er det bil, bolig og forbrukerelektronikk som topper Forbrukerrådets statistikk for 2009.
På landsbasis fikk Forbrukerrådet over 10 500 henvendelser i forbindelse med kjøp og salg av bil i fjor, og forbrukerne hadde mest problemer med bruktbilkjøp.
– Når over 200 000 personbiler hvert år skifter eier og kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper av en privatperson, er det ikke rart det oppstår konflikter, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet til NTB.
Husleie og data
Ved siden av bilkjøp er det husleie og datamaskiner folk sliter mest med.
Så langt i år har over 5 300 leietakere og utleiere tatt kontakt med Forbrukerrådet på landsbasis.
Spørsmål om oppsigelsesvern og bruk av depositum er gjengangere.
– At det skjærer seg med leie av bolig har ofte sin årsak i at det er sitter amatører på begge sider av bordet. Mange av disse problemene kunne vært unngått ved å skrive en skikkelig kontrakt og skaffe seg litt kunnskap om oppsigelsesreglene og depositum, sier Flesland.