NRK Meny
Normal

Dette gjør du når kroppen stritter imot

Du har vel hørt det før: Ta trappene! Men kroppen støtter deg ikke; den vil ta heisen. Psykolog Karen Kollien Nygaard forteller hvordan du kan innstille deg på hverdagsmosjon – og få kroppen med deg…

Vindeltrapp

Føles beina tunge? Med enkle psykologiske triks får du kroppen med deg.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Karen Kollien Nygaard

Psykolog og treningsekspert Karen Kollien Nygaard har en travel hverdag, men prøver å få lagt inn spaserturer mellom noen av dagens mange stoppesteder. Her på vei til NRKs lokaler på Youngstorget.

Foto: Tuva Jorfald / NRK

Legger du inn en liten dose mosjon hver dag, blir mengden stor i løpet av et helt år.

- Den naturlige hverdagsmosjonen har forsvunnet de siste 20 årene. Vi trenger ikke bevege oss; derfor må vi lage oss situasjoner der vi mosjonerer, sier NRKs treningsekspert og mannen som skal få deg to buksestørrelser ned, Yngvar Andersen.

Se Puls med «To buksestørrelser ned» i Nett-TV her.

- Veldig verdifull

- Petter Northug er i form selv om han dropper det - for oss andre er hverdagsmosjonen veldig verdifull.

Men selv om du naturligvis er klar over disse tingene, og selv om du skulle være innstilt på å komme i gang, er det slett ikke sikkert du får det til.

- Når du vil ta trappen og kroppen din heisen, vil du ikke klare å få viljen din - med mindre du er mentalt tilstede i øyeblikket, sier psykolog og treningsinstruktør Karen Kollien Nygaard.

Les også: Håp for slappe rumper?

Sett av tid og krefter

Hun forklarer at det gjelder å samle oppmerksomheten om det man ønsker å oppnå – og det er visst allerede der det går galt for de fleste.

- Du må hjelpe kroppen å omstille seg. Si til den at «ja, det stemmer at vi ikke pleier å gjøre dette, men dette er det nye riktige.» Og hvis du da ikke er tilstede i øyeblikket, vil du ikke klare det.

- Dessuten må du faktisk ha TID til for eksempel å gå til jobb i stedet for å kjøre. Du skal begynne med noe nytt – da må du slutte med det gamle, ellers går ikke regnestykket opp. Du må velge bort noe. Prioritere. Som ellers i livet.

Les også: Begynn et nytt middagsliv

Les også: Gå mens du jobber!

Innta regissørstolen

Psykologen sammenlikner erfaringer og vaner med filmer. Har du dårlige erfaringer fra tidligere, gjelder det å kaste de gamle filmrullende og innta regissørstolen på ny!

- Når du først har begynt, får du gode filmer i hodet ditt. Det hjelper ikke å høre eller lese om ting. Du må erfare det selv, så både du og kroppen din vet hva du vinner.

Kollien Nygaard opererer med et budsjett-begrep der hun vektlegger at hver og en av oss er begrenset; vi kan ikke fokusere på alt i livet vårt samtidig.

Les også: Kan du dø av å sitte for mye stille?

Og for all del: Du trenger ikke gå fra null til hundre med én gang. Begynn å integrere litt – len deg litegran i riktig retning. Fortsett å ta bussen til jobb, men gå av ett stopp før det du pleier.

Karen Kollien Nygaard

Jobb på lag med kroppen

- Vi må ikke hele tiden tenke at vi burde få til MER. Hvis fokuserer på det vi får til – det som forsterker oss – da får vi faktisk til mer, sier hun og overfører tankegangen til mosjon:

- Se handlingsmulighetene og ikke ha for høye forventninger til deg selv! Er du astmatiker som i tillegg er overvektig, så må du gå sakte. Lytt til deg selv og bli enig med kroppen din om hva som fungerer.

- Og for all del: Du trenger ikke gå fra null til hundre med én gang. Begynn å integrere litt – len deg litegran i riktig retning. Fortsett å ta bussen til jobb, men gå av ett stopp før det du pleier.

Les også: Slik holder du nyttårsforsettene

Smør deg med tålmodighet

Karen Kollien Nygaard understreker at det er store forskjeller i hvor lang tid det tar å bygge opp gode erfaringer, så man fullstendig får integrert nye vaner.

- Er du for eksempel overvektig, kan det hende du må kvitte deg med noen kilo før kroppen synes det er behagelig å røre seg, sier hun.

- Men som regel sier man at det tar 4-6 uker å vende seg til nye ting. Det tar et halvt år før nye vaner er innarbeidet. Og først etter flere år er man fullstendig til- eller avvent.

Se tips til hverdagsmosjon i faktaboksen ved siden av.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.