Snart kan du betale mat uten kontanter eller bankkort. I november lanserer Coop en helt ny måte å handle på. Kjeden hevder selv at den er blant de første i verden til å tilby dette.
Med den nye tjenesten skanner man varene etter hvert som de plukkes ut av hyllene. Til slutt trykker man Betal og bekrefter sluttsummen.
Transaksjonen bekreftes så av en QR-kode som kunden skanner i en elektronisk kasse ved utgangen. Porten åpner seg, og man kan forlate butikken.
- LES OGSÅ:
Selvskanning
– For fem år siden innførte vi selvskanning i OBS-butikkene, med håndholdte terminaler som leveres tilbake i kassa. Dette brukes nå av nesten 30 prosent av kundene, sier John Moltubakk, som er e-kanalansvarlig i Coop Norge Handel AS.
– Med den nye løsningen tar vi det et skritt videre. Snart kan både skanningen og betalingen skje med mobilen, sier han til NRK.no.
Tjenesten skal først testes ut i et fåtall Extra-butikker, men kan bli utvidet til hele Coop-kjeden.
Moltubakk forteller at ordningen i første omgang blir et tilbud kun til kjedens egne medlemmer. Etter hvert kan den bli tilgjengelig for alle interesserte.
– Brukerne må først registrere bankkortet sitt i butikken og laste ned appen på nettet før de kan starte. Deretter trenger man bare mobiltelefonen når man skal handle, sier han.
Hvis ordningen slår an, regner Coop med mindre kødannelse ved kassene fordi kundene ikke må plukke varene opp fra handleposen og ikke bruke tid til kortbetaling.
Moltubakk regner med at tjenesten vil bli utviklet videre. Appen er i første omgang begrenset til iPhone.
- LES OGSÅ:
– Mer mat kjøpes på nettet
– Dette er videreutvikling av en teknologi som allerede brukes på litt mindre avanserte måter. Vi er i utgangspunktet positive til ny teknologi i smarttelefonene som kan gjøre hverdagen enklere for folk flest, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet.
Men han mener det er bekymringsfullt at mange selgere ikke gir den lovpålagte informasjonen som kundene har krav på.
– Vi ser positivt på mer nettbasert salg av mat og andre varer. Men når du kjøper mat på nettet, skal du ha tilgang på den samme faktainformasjonen om varene som du får når du leser på emballasjen i butikkhyllene. Men slik er det ikke alltid, sier Instefjord til NRK.no.
- LES OGSÅ:
Handlelister
Forbrukerrådet tror det blir mer og mer vanlig å sende inn handlelister til dagligvarebutikkene, og at kundene deretter henter varene ferdig pakket i butikken eller får dem kjørt hjem til seg.
Storbritannia og Sør-Korea er to av landene der kassekøene er blitt mindre fordi denne måten å handle mat på er blitt mer utbredt.
– Med utviklingen i retning av mer nettbasert handel er det viktig at informasjonen til kundene om ingredienser og holdbarhet er minst like god som i selve butikklokalet i kjøpsøyeblikket, sier Instefjord.
– Ettersom Coops nye betalingsløsning baserer seg på at kunden selv plukker varene i matbutikken, er dette åpenbart en tjeneste der denne informasjonsplikten er ivaretatt, legger han til.
- LES OGSÅ: