NRK Meny
Normal

Finn tilbake til motivasjonen!

Det kommer dager da sofaen er mye sterkere enn joggeskoene. Ingerid Stenvold og Arne Scheie gir deg sine tips.

Ingerid Stenvold og Arne Scheie
Foto: NRK/Scanpix

De første ukene går gjerne alt riktig vei. Man har topp motivasjon, gjør alt man skal og har stor framgang.

Men før eller siden dukker det opp små og store problemer som gjør at man kan bli fristet til å gi opp.

Tunge tak for Bedre Puls-gjengen

Så hva gjør man når de tunge dagene kommer? Vi har spurt et knippe mennesker med et forhold til trening om råd.

Yngvar Andersen

Se framover, er Yngvars råd.

Foto: Kaland, Ole / Ole Kaland, NRK

Yngvar Andersen, trener:

- Når man kommer litt utav det en stund og framgangen stopper opp, er det viktig å huske på hva man har oppnådd og være fornøyd med der man er. Se framover og gå videre!

- For alle som trener på egenhånd, er det viktig å legge seg på en treningsmengde som er mulig å få til over tid. Men for alle kommer det ekstraordinære perioder. Da kan man prøve å tenke "vedlikehold" framfor "framgang" til hverdagen vender tilbake.

- Sett deg små mål for hver trening og ikke gi deg før du når dem. Det betyr mye for motivasjonen.

Kari Jaquesson

Gjør noe med hverdagene, råder Kari Jaquesson.

Foto: Nicolas Touurenc

Kari Jaquesson, foredragsholder og forfatter:

- Motivasjon er oppskrytt, den kan du vente lenge på. Gjør det selv om du ikke er motivert!

- Tenk på trening som noe mer enn de øktene du har organisert. Hvis resten av livet ditt er daft, er det veldig lett å havne i sofaen igjen når motivasjonen svikter. Gå ut og dans, eller bestem deg for å gå hvor enn du skal hele uka. Gjør noe med hverdagene. Definer deg selv som en aktiv person - uansett omstendigheter.

Arne Scheie

Arne Scheie finner motivasjon i almanakken.

Foto: Torkel Holmø

Arne Scheie, NRK-sporten:

- Jeg fører opp i almanakken hver gang jeg har trent, og lager en enkel statistikk.

- Den 1. i hver måned har jeg skrevet inn hvor mange treningsturer jeg hadde så langt i fjor og året før. På den måten konkurrerer jeg litt med meg selv. Hvis jeg ligger dårligere an enn året før, tenker jeg at jeg må se å komme meg ut.

Jeanette Roede

Begynn i det små, foreslår Jeanette Roede.

Foto: Ina Holmgren

Jeanette Roede, kommunikasjonsdirektør i Grete Roede AS:

- Man skal være litt snill med seg selv, og rose seg selv for innsatsen man gjør. Mange går altfor hardt ut når de skal begynne å trene. Begynn heller med litt og øk på etter hvert. Det er lurt å være realistisk, å legge seg på et nivå som man kan holde over tid. Målet er å få vaner man kan leve med på sikt.

- Har man forpliktende avtaler med noen om å gå faste kveldsturer eller møtes på trening, er det mye vanskeligere å bli hjemme. Sørg for at det er noen som venter på deg!

Ingerid i Beijing

Ingerid Stenvold hopper i klærne.

Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK

Ingerid Stenvold, Dagsrevyen

- Skift! Har du først på deg treningstøy, er en stor del av terskelen allerede oversteget.

- Når jeg har lite lyst til å trene, henter jeg bevisst fram den deilige følelsen jeg vet man får etter ei god økt. Det er veldig lite som slår å synke ned i sofaen etterpå - da sitter man der med en deilig, sliten følelse i kroppen kombinert med verdens beste samvittighet.

Anne Marte Pensgaard

Treningskompisen er viktig, sier Anne Mette Pensgaard.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Anne Marte Pensgaard, idrettspsykolog v/Olympiatoppen:

- Finn en alliert og avtal å begynne med en aktivitet SAMMEN. Det er mye lettere å følge planen hvis andre er med.

- Sats på enkle aktiviteter som ikke krever mye utstyr eller lang reisevei. Det enkleste er å kjøpe gode joggesko og begynne å gå raske turer i nabolaget. Lån en hund hvis du ikke har en turkamerat!

LES OGSÅ: Tren sammen!

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.