Hopp til innhold

El-bil kan bli årets beste

Kåringen av årets bil i Europa kan bli det endelige gjennombruddet for el-drift. For første gang er både en elektrisk bil og et østeuropeisk merke med i finalen.

Nissan Leaf og Dacia Duster

El-bilen Nissan Leaf (t.v.) og den rumenske Dacia Duster er to av de mest interessante finalistene.

Foto: Daciagroup og Nissan Motor Co.

Det vekker en viss oppsikt at en elektrisk bil deltar i siste runde i den prestisjefulle kåringen Årets Bil i Europa.

- Det har ikke skjedd før. Hvis Nissan Leaf vinner, kan det få stor betydning for den videre satsingen på el-biler, sier Rune Korsvoll til NRK.no. Han er norsk jurymedlem i kåringen, og redaksjonssjef i NAFs medlemsblad Motor.

Citroën DS3

I finalen: Citroën DS3

Foto: Citroën Communication

- Nissan og Renault, som samarbeider tett, har en klar strategi om satsing på el-biler. Snart kommer de også med større modeller enn de som selges nå.

- I løpet av de neste tre - fire åra lanserer Nissan/Renault en hel rekke nye elektriske biler. Hvis Leaf vinner årets kåring, kan det bli en vitamininnsprøyting for å satse enda hardere, tror Korsvoll.

Østeuropa

Etter at 41 bilmerker og modeller var nominert, har juryen nå pekt ut sju finalister som kjemper videre om den gjeve tittelen. Den rumenske Dacia Duster er en annen overraskende kandidat.

Alfa Romeo Giulietta

I finalen: Alfa Romeo Giulietta

Foto: Martin Meissner / Scanpix/AP

- Dette er også første gang en typisk østeuropeisk bil er i tetsjiktet, sier Korsvoll.

- Dacia Duster er en praktisk og i utgangspunktet rimelig modell, men den selges ikke i Norge. Det er mulig at avgiftssystemet gjør den såpass dyr hos oss at den kan få problemer på det norske markedet.

Miljø viktig for juryen

Rune Korsvoll forteller at miljø er et viktig stikkord for juryen i år.

Opel Meriva

I finalen: Opel Meriva

Foto: Opel

- En av hensiktene med denne kåringen er å dytte bilbransjen i ønsket retning. For 10 år siden hadde kåringen stort fokus på sikkerhet. I år handler det mye om miljø, sier han.

- Sånn sett er det ikke overraskende at en elektrisk bil kan komme til å vinne. Jeg er heller ikke forbauset over at nettopp Nissan Leaf kommer så høyt opp. Etter min mening er dette den mest komplette el-bilen på markedet nå.

- Å kjøre den gir en like god opplevelse som å sitte bak rattet i en hvilken som helst annen bil av tilsvarende størrelse, mener Korsvoll, som har prøvekjørt alle finalebilene.

LES OGSÅ:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Rune Korsvoll vet ennå ikke hvem som får hans poeng.

Ford C-Max

I finalen: Ford C-Max

Foto: Daniel Roland / Scanpix/AP

- Men det står mellom Nissan Leaf og Opel Meriva, avslører han. - Sistnevnte er en spennende familiebil til en bra pris og med helt nye og fleksible dørløsninger.

Av de opprinnelig nominerte som ikke havnet i finalen, skulle det norske jurymedlemmet gjerne hatt med Mitsubishi i-Miev og Audi A1 i sluttrunden.

- I likhet med Leaf er Mitsubishis kandidat en rendyrket el-bil. Og Audi A1 er et spennende grunnlag for den el-bilen Audi kommer med om et par år, sier Korsvoll.

Norge i tet

Volvo V60

I finalen: Volvo V60

Foto: Volvo Car Corporation

Norge er et foregangsland i Europa når det gjelder å legge forholdene til rette for elektrisk bilbruk i byene.

- Ikke bare på grunn av mange ladestasjoner, kjøring i kollektivfelt og gratis parkering og bomringer. Hos oss går også el-bilene på fornybar energi, og det er viktig, sier Korsvoll.

- En slovensk journalist fortalte meg nylig at i hans land er el-biler uinteressante fordi nesten all elektrisitet kommer fra kullkraft. El-biler ikke spesielt miljøvennlige der, sier Korsvoll.

- Og i Storbritannia kan det være like dyrt å lease elektrisk bil som å lease en stor Mercedes E-klasse.

- Miljøgevinsten av å bruke el-bil har med andre ord mye å gjøre med hvordan samfunnet legger forholdene til rette, sier Rune Korsvoll.

Årets Bil kåres 29. november.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)