Det er ikke nødvendigvis enkelt å forholde seg til mange nettsider, brukeridentiteter og passord. Dette ønsker Posten å gjøre noe med, ved å samle all digital post i én digital postkasse – Digipost.
– Digipost vil forenkle hverdagen din; du slipper å logge deg inn i banken, hos strømforhandler, Altinn og så videre for å få digital post – du kobler deg på ett sted og finner all posten din der, sier pressesjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugrud.
Hovedidentiteten er fødselsnummeret ditt, og du logger deg på med kodebrikke fra BankID eller et kort fra Buypass. Posten sendes kryptert, og Posten garanterer for et høyt sikkerhetsnivå.
Les også:
– Utelukker ikke postkassen
Også privat e-post skal etter hvert kunne leses i Digipost.
– I løpet av de siste ti årene så har mengden brev sunket med 30 prosent. Vi må ta utviklingen på alvor – og mener dette er det eneste riktige å gjøre, sier Ebeltoft-Skaugrud.
Pressesjefen understreker at dette ikke utelukker post i postkassen;
– De store avsenderne kan velge om de vil avslutte det fysiske eller om de vil ha begge deler, sier hun.
Les også:
– Ansvaret ligger hos brukeren
Tjenesten tilbys alle over 15 år med pass, og et brev kan lagres gratis for privatpersoner i tre år.
Men er det trygt?
– Det er tryggere enn postkassen som henger på gjerdet, sier jurist i Datatilsynet, Cecilie Rønnevik.
– Når det er sagt, vil også Digipost behandle sensitiv post, og da gjelder det som alltid: Man må lese brukervilkårene. Ansvaret ligger hos den som tar løsningen i bruk, både de offentlige og private instanser som blir avsendere og privatpersonene som mottar posten.
Bare to avsender-selskaper
Liknende system er allerede i bruk i Danmark, Finland og USA. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sto for den offisielle åpningen i Norge ved å registrere seg som bruker tirsdag i forrige uke. Nå har Digipost 70 000 brukere, og Postens mål er én million brukere i løpet av 2011.
Men foreløpig er det bare Storebrand og Hafslund som tilbyr kundene sine post gjennom Digipost – selv Postens hentelapper dumper fortsatt ned i den gamle, grønne postkassen.
– Vi skal naturligvis være kunder av oss selv, og selgerne våre jobber kontinuerlig med å få de store avsenderne til å koble seg på, sier Hilde Ebeltoft-Skaugrud.
– Vi er i prosess med å signere flere avtaler, og det er flere bedrifter som har tatt kontakt med Posten etter lansering.
Norges største bank, DNB Nor har imidlertid foreløpig ingen umiddelbare planer om å tilby kundene sine post gjennom Digipost.
Les også:
– Kan muligens komme etter hvert
– Vi har ikke tatt stilling til om vi skal ta i bruk denne tjenesten ennå. I dag sender vi kundene våre post til en digital postkasse i nettbanken, og det kommer vi til å fortsette med, sier informasjonsdirektør i DNB Nor, Thomas Midteide.
– Digipost kan muligens komme i tillegg etter hvert.
Også Nets (tidligere BBS) jobber med en liknende løsning for digital post.