14 kilometer for å hente posten

For beboerne i Tollådalen i Nordland kan det bli 14 kilometer tur-retur for å hente posten.

Aksel Skoglund ser postbilen passere

Innbyggerne i Øvre Tollådal kan bare vinke farvel til posten.

Foto: Knut Rindahl

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

- Det blir 7 kilometer én vei, det blir 14 kilometer til sammen, forteller Aksel Skoglund.

Postkassen til Aksel Skoglund

100 METER I DAG FRA HUSET: Men Posten krever at postkassen settes opp 7 km unna.

Foto: Knut Rindahl

For innbyggerne i øverst i Tollådalen kan det nå bli en halvtimes tur frem og tilbake til vegkrysset der Posten vil at fellesstativet skal settes opp.

Dystre utsikter

Nå er det ikke langt fra huset til postkassen, men Aksel Skoglund og de tre andre husstandene i nabolaget har fått brev fra Posten.Der kreves det at de må flytte postkassene sine til et samlestativ lengre ned i dalen.

Det blir en drøy veg når postkassen skal sjekkes. - Det ser jeg mørkt på, hver en evige dag. Nei, det er håpløst, sier Aksel Skoglund til NRK.

SE VIDEO:

Video Postkasser

Kommunen misfornøyd

Heller ikke i mer sentrale strøk av kommunen, som på rådhuset, er de fornøyd med tilbudet fra Posten.

Det er åpenbart at vi har fått et dårligere tilbud, sier ordfører Frigg Ottar Os til NRK. - Tidsrammene til postbudene er strammere, og jeg får stadig tilbakemeldinger på at folk får posten etter klokken 17.

Posten kutter i mannskapene

Fram til i fjor høst kjørte de ut post med tre biler i Beiarn. Nå har Posten kuttet, og skal klare jobben med to.

Pål Jakobsen

INFORMASJONSSJEF I POSTEN: Pål Jakobsen.

Foto: Posten Norge / Thor S. Kristiansen

Det er nødvendig fordi postmengdene reduseres, forklarer informasjonssjef i Posten region nord, Pål Jakbosen.

- I løpet av de neste 10 årene forventer vi en ytterligere halvering av postmengden i forhold til dagens nivå. Posten må gjøre endringer, både for å trygge fremtidige posttjenester, og ikke minst for å trygge heltids arbeidsplasser i fremtiden, sier Jakobsen til NRK.

Men kommunen nekter

Beiarn kommune vil ikke godta et redusert tilbud. De har skrevet brev til Posten Norge, der de blant annet krever at postombæringa fortsetter som før i Tollådalen.

Frigg Ottar Os

VIL KJØRE SAKEN POLITISK: Ordfører Frigg Ottar Os.

Foto: Knut Rindahl

- De områdene som rammes av sentralisering og effektivisering, er nettopp de samme områdene som har dårligst tilbud på bredbånd og dårligst mobildekning, sier ordfører Frigg Ottar Os.

- Da er det de samme menneskene som blir rammet uansett løsning, og det kan ikke det norske samfunnet være kjent med.

Strider mot enhver fornuft

På plassen der Posten vil ha fellesstativet, møtes to av naboene fra øvre Tollådalen. De har ikke tenkt å flytte postkassene hit, sjøl om Posten lover at pakkepost skal utleveres som før.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

postbil i Beiarn

REDUSERER BEMANNINGEN: Posten i Beiarn kan ikke lenger kjøre de 14 kilometrene ekstra.

Foto: Knut Rindahl

- Nei, vi kommer ikke til å flytte postkassene hit. Vi kan ikke gjøre det, for det strider mot enhver fornuft. Vi går ikke med på at vi må betale en feilslått politikk i Posten, sier Knut Siversen.

Men Posten mener de ikke kommer med urimelige krav. - Vi mener at vi er innenfor de retningslinjene som laget for postkasseplassering i denne saken, sier Pål Jakobsen i Posten.

- Dette gjelder ikke bare Beiarn

Hvis Posten får det som de vil i Tollådalen, kommer Beiarn-ordføreren til å ta saken opp politisk. Det kan bli aktuelt å kreve endringer i konsesjonsvilkårene for Posten.

- Dette er ikke en sak som bare gjelder Beiarn. Alle kommunene i kongeriket har utkanter, og jeg ser for meg at trykket vil komme overalt, sier Frigg Ottar Os.

Men fremdeles kjører landpostbudet daglig til øvre Tollådalen og passerer stedet der Posten vil snu. Kanskje er dette en av de siste turene. - Jeg håper da inderlig ikke det, sier Aksel Skoglund.

- Vi skal stå sammen om dette, og kjempe til siste nikk.

Aksel Skoglund sjekker posten

FÅR POSTEN, ENN SÅ LENGE: Aksel Skoglund sjekker posten.

Foto: Knut Rindahl