Etter sommerens mye omtalte dødsulykker til sjøs har debatten om manglende bruk av redningsvester blusset opp igjen.
Tenk nytt! Slik lyder rådene fra sikkerhetseksperter NRK.no har snakket med.
- På landjorda ser det ut til at lover og regler har stor betydning for trafikantenes holdninger til sikkerhet, sier forskningsleder Rune Elvik på Transportøkonomisk institutt.
Det beste eksemplet på dette, er at mer enn 90 prosent av norske bilister bruker bilbelte (som er påbudt), mens kun 35 prosent av syklistene bruker hjelm (som er frivillig).
- Men forskning viser at trafikkreglene i seg selv ikke er nok. Det er når man vet at muligheten for å bli kontrollert er relativt stor, og at man risikerer straff hvis man blir tatt, at reglene får en tydelig effekt på sikkerhetsnivået langs veiene, sier Elvik til NRK.no.
Selv har han ingen mening om hvorvidt det burde vært påbudt å bruke redningsvest i fritidsbåter. Men han tror bruken av vestene også er et spørsmål om psykologi.
- Ifølge media har politiet svært begrensede muligheter til å kontrollere om et eventuelt påbud blir etterlevet på sjøen.
- Derfor tror jeg det er viktig å forsøke å gjøre redningsvestene til et trendy fenomen, hvis man velger å innføre et lovpåbud om å bruke dem, sier han.
LES OGSÅ:
- Design er viktig
De siste årene er hjelm blitt et dagligdags syn i norske alpinbakker. Ikke bare i renn og konkurranser, der hjelmene er påbudt. De aller fleste amatørene beskytter seg også på denne måten.
- Jeg tror design er en viktig årsak. Hjelmene er blitt stiligere og kulere, og mer behagelige å ha på, sier ungdomsrepresentant Vår Havnelid i alpinkomiteen i Norges Skiforbund.
Hun tror også et stadig større utvalg i fasonger og farger har bidratt til å gjøre alpinhjelmene populære.
- Det er heller ingen tvil om at voksne alpinister med hjelm er gode forbilder for barn og ungdom. Nesten alle som står alpint beskytter seg nå med hjelm, sier hun.
Selv mener Vår Havnelid at det burde vært obligatorisk å bruke redningsvest i fritidsbåter.
- Nå får man kjøpt tynne "pølsevester" som er veldig enkle i bruk. Hvis også utseendet blir enda tøffere, tror jeg mye er gjort, sier hun.
LES OGSÅ:
- Ikke bruk pekefinger
- For at bruken av redningsvest skal slå an, må man snakke med ungdommen på de arenaene der ungdom møtes. Den gammeldagse pekefingeren har liten virkning, mener prosjektleder Siri Persheim Kola i Trygg Trafikk.
Hun er ansvarlig for et populært nettsted der jenter i aldersgruppa 15 til 19 år diskuterer trafikksikkerhet og informerer hverandre om måter å endre holdninger på. Flere av jentene bidrar med sterke historier.
- Ungdom hører lite på formaninger fra Trygg Trafikk og politiet. Når de selv snakker sammen om slike temaer, er de mye mer lydhøre, sier Kola til NRK.no.
- Noe av det aller viktigste er å informere om statistikk og tall på en måte ungdommen forstår og kan forholde seg til.
- I Trygg Trafikk sier vi gjerne "to skoleklasser" i stedet for "51 personer" når vi forteller dem hvor mange unge som ble drept i trafikken i fjor. De som er opptatt av sikkerheten til sjøs bør gjøre det på samme måte, lyder hennes råd.
Diskuterer sikkerhet på nettet
Alle jenter som starter i videregående skole i Norge får tilsendt en personlig invitasjon fra Trygg Trafikk om å delta i nettsamfunnet Jentenes Trafikkaksjon. Rundt 15 prosent av dem blir med.
- Facebook og tilsvarende arenaer er også viktige hjelpemidler i arbeidet med sikkerhet blant unge trafikanter, enten de sitter bak rattet eller er passasjerer, forteller Kola.
Hun ser en klar parallell mellom sikkerhet på veiene og debatten om redningsvester til sjøs. Begge handler om rus, fartsgrenser og beskyttelsesutstyr.
- Det er også et tankekors at unge kvinner er de minst flinke blant norske syklister når det gjelder å bruke sykkelhjelm. Men hjelmbruken blir stadig bedre, ikke minst fordi tilbudet av hjelmer i alle slags varianter har økt.
- Sakte men sikkert er sykkelhjelm i ferd med å bli akseptert som en kul greie. Målet må være at redningsvester blir det samme, sier Siri Persheim Kola.
- LES OGSÅ: