Hopp til innhold

Dette er den verste ulykkesmåneden på sjøen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I årets første seks måneder omkom totalt 16 personer i forbindelse med fritidsbåt. Så kom juli med ny ulykkestopp.

Midtveis i feriemåneden kan trolig seks omkomne legges til i den dystre statistikken som følge av to båtulykker i Vestfold, ved Tjøme og Nøtterøy, og en i Østfold.

Fire personer er bekreftet omkommet, mens to personer fortsatt er savnet.

Ulykke Nøtterøy

To personer omkom i en båtulykke på Nøtterøy natt til tirsdag. De skadde fraktes ombord i helikopter, etter å ha blitt funnet av dykkere under vann etter 45 minutter. Personene døde senere på Rikshospitalet.

Foto: Gjersøe, Peder / SCANPIX

Flest nordmenn på sjøen i juli

– Vi har fått en stor ulykkestopp i begynnelsen av juli i år, bekrefter spesialrådgiver Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp til NRK.no.

Også i fjor kom juli dårlig ut med en ulykkestopp i slutten av måneden. Ifølge Sjøfartsdirektoratet ble årsstatistikken dratt opp av to ulykker hvor tilsammen åtte personer omkom.

– Juli skiller seg klart ut, og har gjort det i mange år. Årsaken er innlysende: Det er den måneden flest tar ibruk båt på vann, elver og sjø, forteller Christiansen.

Vil ha redningsvest-påbud

– Høy fart og manglende redningsvest, svarer Ernst Larsen, kommunikasjonsdirektør i Redningsselskapet på spørsmål om hva som tar flest liv på sjøen.

Redningsselskapet ber politikerne om å innføre påbud om bruk av redningsvest i små, åpne båter for å unngå drukningsulykker.

– Det er det ene enkelttiltaket som vil redde liv på sjøen, hevder han, og legger til at 25 prosent aldri bruker redningsvest.

– Det er altfor mye, er konklusjonen.

Han advarer også sterkt mot båtkjøring i høy hastighet i mørke, og viser til de alvorlige båtulykkene i Vestfold de to siste nettene.

Ernst Larsen

- Det ene enkelttiltaket som vil redde liv på sjøen er påbud om redningsvest, sier Ernst Larsen i Redningsselskapet.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Dette viser bare hvor farlig kombinasjonen av kjøring i mørket og kjøring med relativt høy fart er. Det er en dødelig kombinasjon, sier Larsen.

– Alkoholen største fare

Redningsselskapet får støtte av Norsk Folkehjelp, som også vil ha en annen uvane til livs: alkohol på sjøen.

– Alkohol er sommernes største fare, og burde gjøres noe med, sier Christiansen.

Han ønsker nulltoleranse på vannet.

– Hvorfor skal det være tillatt at man kan drikke flere ganger mer i båt enn når man kjører bil, spør han retorisk.

Menn i små, åpne gummibåter

I fjor omkom 33 personer i forbindelse med fritidsbåt i Norge. Tallet har holdt seg stabilt på gjennomsnittlig 30 personer årlig siden begynnelsen av 1990-tallet.

De fleste som omkom i forbindelse med fritidsbåt i Norge er menn fra 25 år og oppover, ifølge Redningsselskapet. Mange av de kjørte små, åpne gummibåter.

– Et annet særtrekk i fjor var at en tredjedel av dem var utlendinger, forteller Larsen.

(Saken fortsetter under bildet)

Båtulykke, Tjøme

Redningsbåt i forbindelse med båtulykka ved Tjøme. Båten som de to ekteparene satt i da ulykka skjedde, ble funnet drivende.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

Ifølge Sjøfartsdirektoratet har antall omkomne på sjøen blitt halvert de siste 20 åra. Målrettede holdningskampanjer kan være noe av forklaringa.

Ernst Larsen i Redningsselskapet sier det er rom for flere slike.

– Verstingene tar man ikke uansett med strengere regler. Det må heller skje en holdningsendring, sier Larsen.

Vurderer strengere fartsgrenser

Lisbeth Berg-Hansen

Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen lover bedre sikkerhet langs kysten.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Kristelig Folkeparti, KrF, stiller seg bak Redningsselskapets krav.

De mener påbud om redningsvest, fartsgrense nær land, lavere promillegrense og styrking av politiets båttjeneste må på plass.

– Mer synlig politi på sjøen gjennom en styrket båttjeneste bør også komme på plass, sier stortingsrepresentant Rigmor Andersen Eide til NTB.

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) opplyste onsdag ettermiddag at hun umiddelbart vil be Kystverket vurdere nye forskrifter som vil gi bedre sikkerhet for ferdsel langs kysten. Det kan bety at nye, strengere fartsgrenser langs kysten, som i dag fastsettes lokalt.

Omkomne i forbindelse med fritidsbåt i Norge - Kilde: Sjøfartsdirektoratet

År

Tot.

Menn

Kvinner

Barn

2011

16 omkommet foreløpig

2010

33

-

-

-

2009

31

28

1

2

2008

30

30

0

0

2007

24

21

2

1

2006

34

30

4

0

2005

34

32

2

0

2004

51

47

1

3

2003

29

25

3

1

2002

31

30

1

0

2001

20

20

0

0

2000

36

35

1

0

1999

29

25

0

4

1998

50

45

4

1

1997

35

32

1

2

1996

35

32

3

0

1995

33

31

1

1

1994

49

45

1

3

1993

39

34

2

3

1992

54

48

6

0

Ekspander/minimer faktaboks

AKTUELT NÅ