Midtveis i feriemåneden kan trolig seks omkomne legges til i den dystre statistikken som følge av to båtulykker i Vestfold, ved Tjøme og Nøtterøy, og en i Østfold.
Fire personer er bekreftet omkommet, mens to personer fortsatt er savnet.
- Les også:
- Les også:
Flest nordmenn på sjøen i juli
– Vi har fått en stor ulykkestopp i begynnelsen av juli i år, bekrefter spesialrådgiver Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp til NRK.no.
Også i fjor kom juli dårlig ut med en ulykkestopp i slutten av måneden. Ifølge Sjøfartsdirektoratet ble årsstatistikken dratt opp av to ulykker hvor tilsammen åtte personer omkom.
- Les mer:
– Juli skiller seg klart ut, og har gjort det i mange år. Årsaken er innlysende: Det er den måneden flest tar ibruk båt på vann, elver og sjø, forteller Christiansen.
Vil ha redningsvest-påbud
– Høy fart og manglende redningsvest, svarer Ernst Larsen, kommunikasjonsdirektør i Redningsselskapet på spørsmål om hva som tar flest liv på sjøen.
Redningsselskapet ber politikerne om å innføre påbud om bruk av redningsvest i små, åpne båter for å unngå drukningsulykker.
– Det er det ene enkelttiltaket som vil redde liv på sjøen, hevder han, og legger til at 25 prosent aldri bruker redningsvest.
– Det er altfor mye, er konklusjonen.
Han advarer også sterkt mot båtkjøring i høy hastighet i mørke, og viser til de alvorlige båtulykkene i Vestfold de to siste nettene.
– Dette viser bare hvor farlig kombinasjonen av kjøring i mørket og kjøring med relativt høy fart er. Det er en dødelig kombinasjon, sier Larsen.
– Alkoholen største fare
Redningsselskapet får støtte av Norsk Folkehjelp, som også vil ha en annen uvane til livs: alkohol på sjøen.
– Alkohol er sommernes største fare, og burde gjøres noe med, sier Christiansen.
Han ønsker nulltoleranse på vannet.
– Hvorfor skal det være tillatt at man kan drikke flere ganger mer i båt enn når man kjører bil, spør han retorisk.
- Les også:
Menn i små, åpne gummibåter
I fjor omkom 33 personer i forbindelse med fritidsbåt i Norge. Tallet har holdt seg stabilt på gjennomsnittlig 30 personer årlig siden begynnelsen av 1990-tallet.
De fleste som omkom i forbindelse med fritidsbåt i Norge er menn fra 25 år og oppover, ifølge Redningsselskapet. Mange av de kjørte små, åpne gummibåter.
– Et annet særtrekk i fjor var at en tredjedel av dem var utlendinger, forteller Larsen.
(Saken fortsetter under bildet)
Ifølge Sjøfartsdirektoratet har antall omkomne på sjøen blitt halvert de siste 20 åra. Målrettede holdningskampanjer kan være noe av forklaringa.
Ernst Larsen i Redningsselskapet sier det er rom for flere slike.
– Verstingene tar man ikke uansett med strengere regler. Det må heller skje en holdningsendring, sier Larsen.
Vurderer strengere fartsgrenser
Kristelig Folkeparti, KrF, stiller seg bak Redningsselskapets krav.
De mener påbud om redningsvest, fartsgrense nær land, lavere promillegrense og styrking av politiets båttjeneste må på plass.
– Mer synlig politi på sjøen gjennom en styrket båttjeneste bør også komme på plass, sier stortingsrepresentant Rigmor Andersen Eide til NTB.
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) opplyste onsdag ettermiddag at hun umiddelbart vil be Kystverket vurdere nye forskrifter som vil gi bedre sikkerhet for ferdsel langs kysten. Det kan bety at nye, strengere fartsgrenser langs kysten, som i dag fastsettes lokalt.