Hopp til innhold

Politiet tror ikke flere kontroller vil fjerne ukulturen til sjøs

Politiet tror ikke flere kontroller og påbud vil forhindre ulykker, drukning og tragedier til sjøs.

Politibåten i Kristiansand

Politibåten i Kristiansand.

Foto: Reidar Mosland / NRK

– Det vil på det nærmeste være umulig for politiet, selv med langt flere båter og mannskaper ute enn i dag, å forhindre tragedier dersom båtfolket ikke opptrer med aktsomhet og fornuftig adferd, sier politimester Marie Benedicte Bjørnland i Vestfold.

Hun får støtte av assisterende politidirektør Vidar Refvik i Politidirektoratet.

– Vi må være varsomme med å tro at kontroller og påbud kan løse et samfunnsproblem. Sjøen skal være fritid og hygge. Men hytte- og båtfolket må sammen med myndigheter og organisasjoner ta utfordringen og skape en kultur for ansvarlig opptreden. Vi har enorme sjøområder og stor trafikk, da må adferden på sjøen, ikke kontrollene, være det viktigste å jobbe med nå, sier Refvik.

– Det handler i større grad om bedre adferd og holdninger hos båtfolket, sier Bjørnland.

Færre enn i fjor

Politiet har omtrent 35 båter som er aktive langs kysten av Norge i årets sommersesong.

Båtulykke Tjøme

Politibåten i Vestfold deltar i letearbeidet etter den tragiske båtulykken ved Tjøme natt til onsdag.

Foto: Tommy Skager / RS Horn Flyer / Scanpix

– Det er noe færre enn i fjor. Men alle disse vil ikke være i aksjon hele tiden. Det er opp til hvert politidistrikt å disponere det de har, sier Runar Kvernen, pressevakt i Politidirektoratet.

Både i fjor og i 2009 utførte politiet kontroll av i underkant ni tusen båtførere.

Hvert enkelt politidistrikt prioriterer selv hvilket aktivitetsnivå sjøtjenesten skal ha, men fra Politidirektoratet påpekes det at det forventes at aktivitetsnivået i årets sesong skal være minst like stor som i fjor.

– Adferdsendring må til

Politidirektoratet sier dette til NRK når vi spør om hva sjansen for å bli tatt for lovbrudd til sjøs er:

«Dette er et holdnings- og atferdsproblem. Ulykker og tragedier kan ikke unngås dersom ikke atferden til til de som ferdes til sjøs endres. Vi tror ikke flere kontroller til sjøs, strengere regelverk og strengere straffer vil løse problemene. Men vi vil, sammen med andre, være med å løse problemene».

Kutt i sør

Vestfold har en båt som er i aksjon store deler av døgnet gjennom hele uka i sommer. I helgene skal den være ute til klokken 04, ifølge politidirektoratet.

Agder-politiet har fire båter i sin sjøtjeneste, men i år skal politibåtene i Mandal og Risør kun rykke ut ved behov. Politibåten i Grimstad er kuttet helt ut, ifølge Aftenposten.

Ifølge Politidirektoratet er sjøtjenestens fremste oppgave å skape trygghet med sitt nærvær, og oppfordrer til en aktiv kontrollvirksomhet på tider og steder med stor ferdsel.

Politidirektoratet mener at den viktigste årsaken til ulykker med fritidsbåter er promillekjøring, grov svikt i navigering og høy fart.

– Politiet gjør et viktig forebyggende arbeid. Innsatsen på sjøen er sentral i å hindre ulykker. Da er det et paradoks at det blir færre politibåter langs sørlandskysten, der det er flest fritidsbåter på vannet om sommeren. Men det må jo bli politiets vurdering og prioritering, sier Kari Randen, daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, til NTB.

Avventende til påbud

Politimesteren i Vestfold, er ikke enig i Redningsselskapets utspill om at det bør innføres påbud om å bære redningsvest i åpen båt, og heller ikke i forslaget om at det bør bli obligatorisk med båtførerbevis for alle. Hun oppfordrer istedet båtfolket om å bruke hodet.

– Ytterligere påbud er ikke veien å gå, regelverket vi har i dag er etter vårt skjønn tilstrekkelig. Nå må vi alle sammen bidra til at enda flere bruker flyteplagg, og opptrer ansvarlig. Vi kan ikke være overalt – men gode holdninger kan og bør finnes overalt og til alle døgnets tider, sier politimester Marie Benedicte Bjørnland.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger