Både i bladet Autofil og her på nettet ser Geir Hovensjø tilbake på sin innholdsrike karriere. Dette er historien om da han testet tredje generasjons Passat for første gang.
Grusomt kjedelig
- Funksjonell design, ja visst, men så nøktern og kjedelig at ingen kunne elske den. Dessuten temmelig dyr. Men praktisk kunne jeg registrere at den var.
”Motoren er nå stilt på tvers – og beinplassen er blitt enorm. Storbiler som Opel Omega og Volvo 740 må passe seg, for den nye Passat er like diger inni, trass i beskjedne yttermål”, skrev jeg.
Den var 457 cm lang, nesten 40 cm mer enn ur-Passaten fra 1973 (men 20 cm kortere enn 2008-modellen).
Min lengste tometers-kompis ble knipset i baksetet. Han fikk god plass til beina, men måtte krumme nakken.
Jeg satte meg bak rattet og kjørte, skrudde av den grusomt kjedelige Pet Shop Boys-versjonen av Elvis-klassikeren ”Always on my mind”, men satte den på igjen - for Passaten var enda mindre spennende på grunn av et tydelig minus:
”VW har valgt en altfor langbeint girutveksling, som i høyden passer på paddeflate tyske motorveier. Den rusler av gårde godt under 2000 omdreininger i 80 i femtegir.”
Tvilende konklusjon
Fabrikken gjorde noe med tabben etter noen måneder. Men faktisk var bilen raskere enn Ben Johnson som ble dopingtatt i Seoul-OL samme år. Den sprintet på bare 11,3 sekunder til hundre når du dro den opp i turtall. Den veide nemlig bare 1150 kilo, 300 kilo mindre enn Passat i 2008.
Forbruket fikk skryt: ”Jeg målte 0,69 liter på rask langkjøring, med en totalt uinnkjørt bil.”
Kjøreegenskapene ble også rost: ”Du finner knapt bedre egenskaper på en mellomklassebil. Passat er kontant i fjæringen. Servoen er ikke for lett og ufølsom, og retningsstabiliteten helt topp. Men noen behagelig cruiser er den ikke. Kontant fjæring, lavprofil-dekk og harde seter kan ikke resultere i særlig komfort.”
Konklusjonen ble litt tvilende: ”Hvis den aksepteres som storbil, er ikke prisen ille. Sammenlignet med ”Årets Bil” Peugeot 405 - også den en svært romslig mellomklassebil - er Passat rent for dyr.” Og Passat ble bare nummer sju i mellomklassen i 1988.
Som brukt i dag? Velg og vrak! I skrivende stund ligger 160 stykker på finn.no. Pris fra 5000 kroner for slitne gamlinger til 90 000 for 96-modell med Syncro firehjulstrekk, kjørelengder mellom 100 000 og 483 000 kilometer.
I 1992 kom 2,8 liters VR6-motor med 174 hester, men denne er ytterst sjelden. Passat III rustet ikke mye, og var fri for mange av de tekniske problemene fjerde generasjon ble belemret med.
Mellomklasse 1988
- Mazda 626 3956
- Ford Sierra 3552
- Toyota Camry 2280
- Toyota Carina 2228
- Peugeot 405 1924
- Opel Ascona 1836
- VW PASSAT 1625