Denne årgangen av Golf II var nemlig første dieselbil med katalysator. Jeg avbildet den midt i naturen under tittelen ”Diesel i det grønne”, og fastslo: ”Ingen biler er så skånsomme mot naturen som Golf og søstermodellen Jetta”.
I 1989 fikk bensinbiler avgiftsfritak for selve katalysatoren. I 1990 avgjorde Stortinget at også dieselbiler med Golf i spissen skulle oppnå det samme, og nybilprisen sank ti tusenlapper.
Overrasker stort
En 1,6-liters turbodiesel med fattige 60 hester satt under panseret: ”Hovedsaken med turboen er ikke å skape lynrask akselerasjon. I stedet skal turboen sørge for best mulig forbrenning. Det betyr at sotutslippet, dieselmotorens store problem, reduseres til et minimum. Mindre sot betyr mindre kreftfare.”
Videre: ”Hva så med drivhuseffekten forårsaket av CO2-utslippet? Drivstofforbruket er avgjørende. VWs miljødiesel bruker 30 prosent mindre drivstoff enn en bensinbil. På lett langkjøring kommer du lett under halvliteren på mila”.
Som sagt var ikke Golfen noen rakett, en tanke slappere enn Honda-motoren som satt i McLaren-bilen Ayrton Senna vant Formel 1 med samme år:
”En liten dieselmotor med alskens renseutstyr høres treg ut. Men her overrasker bilen stort. 16,9 sekunder til hundre og toppfart 151 km/t høres riktignok sløvt ut…”
Men jeg testkjørte mot en Golf bensin 1,8 90-hester, mellomspurt fra 60 til 90 km/t. På lavt turtall vant dieselen:
Ikke var dieselen ukomfortabel heller: ”Dieselmotorer bråker ikke lenger. På tomgang hører du den tradisjonelle knatringen, men i jevn fart langs landevegen går miljødieselen faktisk stillere enn bensinutgaven. Lavt turtall og lite ressonansstøy gir god lydkomfort.” Jeg kunne nyte min gamle Creedence-kassett fullt ut mens jeg mintes nylig avdøde Tom Fogerty.
Økte 710 prosent
I 2008 er dieselandelen på personbiler oppe i 73 prosent. I 1990 var den helt minimal, faktisk bare 3,6 prosent, og de aller fleste modeller fantes ikke med dieselmotor.
Golf og Jetta ble suverent mest solgte dieselbil i 1990, og økte fabelaktige 710 prosent fra 1989, en tendens som fortsatte videre utover 90-tallet. Det betydde noe helt nytt. Fra da av var det ikke bare digre drosjer som så vidt dro seg fram med noen få hester under panseret.
Bruktbiler i dag? På
ligger omtrent 100 Golf II 1983-1992 med bensinmotor, men bare seks dieselbiler. Bilen er enkel. Deler får du tak i. Men som regel har de gått et stykke så det gjelder å sjekke nøye.Dieseltoppen 1990
- VW Golf/Jetta 721
- Mercedes E (124) 316
- Nissan Laurel 309
- VW Passat 166
- Peugeot 405 119
Geir Hovensjø er en av landets mest garvede biljournalister, og hver måned deler han minner med leserne i bladet Autofil.