NRK Meny
Normal

Diesel i det grønne

I 1990 avlivet Golf myten om at dieselbiler var det verste for miljøet. Med ny teknikk satte den i gang den moderne dieselbølgen

VW Golf TD
Foto: Geir Hovensjø

Denne årgangen av Golf II var nemlig første dieselbil med katalysator. Jeg avbildet den midt i naturen under tittelen ”Diesel i det grønne”, og fastslo: ”Ingen biler er så skånsomme mot naturen som Golf og søstermodellen Jetta”.

I 1989 fikk bensinbiler avgiftsfritak for selve katalysatoren. I 1990 avgjorde Stortinget at også dieselbiler med Golf i spissen skulle oppnå det samme, og nybilprisen sank ti tusenlapper.

Overrasker stort

Golf TD
Foto: Geir Hovensjø

En 1,6-liters turbodiesel med fattige 60 hester satt under panseret: ”Hovedsaken med turboen er ikke å skape lynrask akselerasjon. I stedet skal turboen sørge for best mulig forbrenning. Det betyr at sotutslippet, dieselmotorens store problem, reduseres til et minimum. Mindre sot betyr mindre kreftfare.”

Videre: ”Hva så med drivhuseffekten forårsaket av CO2-utslippet? Drivstofforbruket er avgjørende. VWs miljødiesel bruker 30 prosent mindre drivstoff enn en bensinbil. På lett langkjøring kommer du lett under halvliteren på mila”.

Som sagt var ikke Golfen noen rakett, en tanke slappere enn Honda-motoren som satt i McLaren-bilen Ayrton Senna vant Formel 1 med samme år:

”En liten dieselmotor med alskens renseutstyr høres treg ut. Men her overrasker bilen stort. 16,9 sekunder til hundre og toppfart 151 km/t høres riktignok sløvt ut…”

Men jeg testkjørte mot en Golf bensin 1,8 90-hester, mellomspurt fra 60 til 90 km/t. På lavt turtall vant dieselen:

Golf TD

Gir

Golf TD

Golf B

3.

5,5 sek.

5,7 sek.

4.

7,6 sek.

8,8 sek.

5.

10,7 sek.

12,7 sek.

Ikke var dieselen ukomfortabel heller: ”Dieselmotorer bråker ikke lenger. På tomgang hører du den tradisjonelle knatringen, men i jevn fart langs landevegen går miljødieselen faktisk stillere enn bensinutgaven. Lavt turtall og lite ressonansstøy gir god lydkomfort.” Jeg kunne nyte min gamle Creedence-kassett fullt ut mens jeg mintes nylig avdøde Tom Fogerty.

Økte 710 prosent

I 2008 er dieselandelen på personbiler oppe i 73 prosent. I 1990 var den helt minimal, faktisk bare 3,6 prosent, og de aller fleste modeller fantes ikke med dieselmotor.

Golf og Jetta ble suverent mest solgte dieselbil i 1990, og økte fabelaktige 710 prosent fra 1989, en tendens som fortsatte videre utover 90-tallet. Det betydde noe helt nytt. Fra da av var det ikke bare digre drosjer som så vidt dro seg fram med noen få hester under panseret.

Bruktbiler i dag? På Finn ligger omtrent 100 Golf II 1983-1992 med bensinmotor, men bare seks dieselbiler. Bilen er enkel. Deler får du tak i. Men som regel har de gått et stykke så det gjelder å sjekke nøye.

Dieseltoppen 1990

  • VW Golf/Jetta 721
  • Mercedes E (124) 316
  • Nissan Laurel 309
  • VW Passat 166
  • Peugeot 405 119

Geir Hovensjø er en av landets mest garvede biljournalister, og hver måned deler han minner med leserne i bladet Autofil.

Kulturstrøm

  • Framførte Bowie-låt for første gong

    Maria Schneider, hovudartist på Molde jazzfestival, spelte ein David Bowie-låt då ho opna festivalen i går, skriv VG. «Sue (Or in a Season of Crime)» var med på plata «Blackstar» som kom ut to dagar før Bowie døydde i 2016. Schneider medverka som komponist til plata. Låten har aldri blitt framført live før. Jazzmusikaren har tidlegare vunne fem Grammy-prisar.

    Maria Schneider. Moldejazz 2018
    Foto: Ann Eli Nøsen / NRK
  • Siri Aurdals skulpturer reiser ut

    81-åringen får sitt internasjonale gjennombrudd nå. «Siri Aurdal gjør enestående comeback i kunstverden.» Det skrev Svenska Dagbladet da Malmö konsthall åpnet den hittil største utstillingen til den norske skulptøren. Den 20 x 40 meter store installasjonen «Continuum» er laget av samme type rør som ble anvendt i den norske oljeindustrien på 60-tallet. Siri Aurdal skapte også stor oppmerksomhet med en annen gigantisk skulptur skapt av industrirør på den Nordiske Paviljongen under den biennalen i Venezia i fjor. Hun er også aktuell med en utstilling på Skissernas museum i Lund i Sverige. Utstillingene er åpne til slutten av august.

    Skulptur av Siri Aurdal på Malmø kunsthall
    Foto: Helene Toresdotter
  • Iselin Steiro på coveret av Vogue

    Norges supermodell Iselin Steiro (32) er på forsida av franske Vogue. For syvende gang. August-utgaven av det toneangivende motemagasinet er dedisert til sterke kvinner. I den anledning har den norske supermodellen klipt av seg sitt lange, blonde hår til fordel for en såkalt pixie cut, skriver magasinet Melk & Honning. Bildet er tatt av motefotografen David Sims. Arkitektstudent Iselin Steiro har engasjert seg i bykultur innimellom modelljobbinga. Les hennes kronikk «Gater til folket».

    Laster Instagram-innhold