I forrige uke ble det klart at A-pressen vil kjøpe Edda Media fra britiske Mecom for 1,7 milliarder kroner.
Nå ønsker Medietilsynet å se nærmere på oppkjøpet, og varsler i et brev til A-pressen at det vurderer å forby handelen.
– Vi ber nå om ytterlige opplysninger fra A-pressen for å vurdere oppkjøpet nærmere. Samtidig varsler vi A-pressen om et mulig midlertidig forbud mot å gjennomføre kjøpet, sier Medietilsynets direktør for konsesjon og tilsyn Gudbrand Guthus til tilsynets nettsider.
I brevet til A-pressen ber Medietilsynet om å få tilsendt kopi av aksjekjøpsavtalen mellom partene, referater, protokoller og styrevedtak samt informasjon om A-pressens videre planer etter oppkjøpet.
Tilsynet kan stoppe handelen
Medietilsynet forvalter medieeierskapsloven. Loven gir tilsynet adgang til å gripe inn mot oppkjøp av hele eller deler av et medieforetak.
Tilsynet har tidligere uttalt at oppkjøpet kan være et brudd på lovverket.
– På det nasjonale plan vil den største aviseieren kjøpe den tredje største. Begge har mer enn ti prosent av opplaget, og det vil være i strid med reglene i medieeierskapsloven, sa Gudbrand Guthus til NRK.no i forrige uke.
– I strid med loven
Medietilsynet skal sørge for at det ikke blir for stor eierkonsentrasjon på mediemarkedene i Norge på riks- og lokalnivå.
Ifølge medieforsker Helge Østbye ved Universitetet i Bergen vil A-pressens oppkjøp av Edda Media være problematisk på lokalplan.
– På riksnivå blir det ikke noe problem, fordi selv det sammenslåtte selskapet blir mindre enn Schibsted er i dag. Men på lokalnivå har man definert noen medieregioner, og innen en medieregion skal ingen eier kontrollere 60 prosent av for eksempel avisopplaget. Dette vil nå skje i Vestviken medieregion, Buskerud, Vestfold og Telemark, sa Østbye til NRK.no da oppkjøpet ble kjent.
A-pressen har fått frist til 19. desember for å komme med en uttalelse i saken før et vedtak om midlertidig forbud kan fattes.
I brevet går det også fram at A-pressen får frist til 27. desember med å gi Medietilsynet opplysningene tilknyttet handelen, slik at det kan se nærmere på oppkjøpet.
Også Konkurransetilsynet ser nærmere på oppkjøpet av Edda Media.
LES OGSÅ: