Seks skuespillere og fire musikere har stor suksess med Vreeswijk-stykket som for tiden spilles i Bergen. Hittil er 37 forestillinger lagt ut og cirka 10. 000 billetter solgt til denne kritikersuksessen spunnet rundt den svenske trubadurens viser og rike persongalleri.
- Vi ville lage en seriøs forestilling med seriøse temaer og ikke bare er en underholdningsforestilling. Vreeswijk var i hele sin karriere en kritiker av establisementet, og sangene hans har fremdeles stor relevans i forhold til den offentlige debatten, sier skuespiller og manusforfatter Steinar Thorsen.
"Ballader Och Grimascher" gjør stor suksess i Bergen. Nå står Stavanger for tur. Foto: www.logen-teater.no
Helge Jordal
Steinar Thorsen skrev manus til forestillingen i 1996 og spiller selv en av rollene i stykket.
I rollen som Fredrik Åkare finner du Helge Jordal. Åkare har et forhold til den protituerte ungjenta Ann-Katrin Rosenblad, spilt av den stavangerbaserte sangeren og skuespilleren Britt-Synnøve Johansen. Hun selger ham sin yndige kropp for penger. Men, det viser seg at de har oppriktige følelser for hverandre.
I skuespillet treffer du også figurer som Felicia, Veronica, Personliga Person og Polar´n Për som holder til på den nedslitte drikkebulen Gyldne Freden. Ensomhet, uenighet og erotikk er stikkord for hva som skjer.
- Dette er personer som har opplevd skyggesiden av livet. Det ligger mye dramatikk i visene Vreeswijk.
30 viser
”Ballader Och Griamascher“ byr på i alt 30 av Cornelis Vreeswijks viser, blant annet ”Slusk Blues”, ”Sportiga Marie”, ”Telegram För Fullmånen”, ”Felicia Pratar” og ”Visa Til Veronica”, samt på dialog –og teaterpartier. I alt to og en halv time Vreeswijk inkludert pause.
- Historien er bygd opp rundt visene og personene i visene, og forestillingen har gått hjem hos de fleste publikumsgruppene. Både unge og eldre synes det er bra det er litt alvor og politiske undertoner i stykket.
I januar kommer ”Ballader Och Grimascher” til Stavanger og Stavangeren.
Turné?
- Vi ble invitert til Stavanger av folkene som driver utestedet Stavangeren ganske umiddelbart etter premieren. Vreeswijks matriale appelerer til hele Norge, og vi føler denne forestillingen har potensiale langt ut over det og at den ikke bør slutte i Bergen.
- Får resten av Norge muligheten til å se stykket?
- Vi har hatt forespørsler fra forskjellige Oslo-scener og festspill rundt om i Norge, så det er planer om å gjøre noe til sommeren og høsten med denne forestillingen, avslutter Stienar Thorsen.
Cornelis Vreeswijk døde av leverkreft i 1987.