Den var altså ingen nykommer da jeg satte meg bak rattet en kald desemberdag i 1980, men bestselgeren måtte prøves en gang imellom, trass i tydelige alderdomstegn. Kanskje hadde Volvo-ikonet helt ny støtfanger eller helt ny farge på setetrekket.
”Grunnkonstruksjonen er helt fra 1966. Er den dermed håpløst foreldet?”, spekulerte jeg.
”Størrelsen passer kanskje ikke dagens krav om bensinøkonomi. Formen begynner å virke temmelig gammeldags, og luftmotstanden er stor.”
Gammeldags i 1980, ja. Og enda mer i 1993 da den døde på salgslistas 17. plass. Fra starten i 1974 rullet 2 862 053 eksemplarer ut fra fabrikken, medregnet den sekssylindrete 260. Mange av dem lever fortsatt.
Det bar i vei over riksgrensa til Volvoens fødeland for å kjøpe billig leskedrikk. Det bar i vei, ikke av vei, for den taklet djupsnøen godt, fant jeg ut.
”Volvo er en traktor, hørte vi ofte før. Men kjøreegenskaper og betjening er det egentlig lite å utsette på. Understellet har jo fra tid til annen blitt forbedret."
"Stabiliteten på sporete vintervei er god. Du kan få servostyring som ekstrautstyr, men ytterst få velger dette, fordi styringa er lett nok uten. Fjæringskomforten er brukbar, men utpreget komfortabel er 240 ikke.”
Suser fortsatt rundt
Også den unge co-pilot Kari Toft (22) fikk prøve seg uten å havne Ut I Naturen. Vi var egentlig litt deppa over at John Lennon var blitt knerta på Manhattan-fortauet noen dager før, og kjørte kassett med Springsteens ferske ”The River” som terapi fra høyttalerne. Vi glemte kulda ute.
”På mange måter er den (Volvoen, ikke Springsteen… jo forresten begge) skreddersydd for nordiske forhold. Den er robust og solid og tåler krevende klima. Volvo var tidlig ute med elektrisk oppvarmet førersete, og varmeapparatet tåler 30 grader minus.”
I sprengkulda brukte testbilen 1,11 liter på mila, på snill sommerkjøring nøyde den seg med 0,9.
”97 hester gir ingen utpreget rask bil, men motorkraften passer i grunnen til bilens karakter. Dette er ingen sportsbil”.
”En trivelig og sikker bil”, ble konklusjonen. ”Til tross for eldgammel grunnkonstruksjon virker den ikke håpløst umoderne.”
Og den skulle altså leve tretten år til, rundt norske gatehjørner suser den fortsatt med sjåfører som ikke var påtenkt i bilens storhetstid.
Brukt i dag? 85 annonser på finn.no av alle modeller fra 142 til 265, pris fra 3000 til 69 000 kroner, kilometer fra 60 000 til 1 175 000. Enkel å hotte opp. Lett å få tak i deler til beskjedne priser, vi bor ikke langt fra Söta Bror.
STORBILER 1980
- Volvo 240/260 5478
- Opel Rekord/Commodore 4057
- Ford Granada 3168
- Mazda 929 2841
- Saab 99/900 1818
Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i bladet Autofil, hvor Geir Hovensjø hver måned ser tilbake på sin innholdsrike karriere.