Hopp til innhold

Vil ha nye «sakte-TV»-tips av deg!

«Nasjonal vedkveld» som ble sendt fredag er bare ett program i rekken av mange minutt for minutt-prosjekter som har blitt sendt på NRK de siste årene. Nå oppfordres publikum til å tipse inn sine ideer til nye programmer.

Minutt for minutt-programmer

Minutt for minutt-konseptet har vært populært siden Bergensbanen ble sendt i 2009. Også Hurtigruten, Nasjonal vedkveld, Telemarkskanalen og Nordlandsbanen har gledet publikum.

Foto: NRK

Rune Møklebust

Rune Møklebust er mannen bak minutt for minutt-konseptet, senest Nasjonal vedkveld

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

På fredag ble «Nasjonal vedkveld» sendt på NRK2 over 12 timer, og mange engasjerte seg på sosiale medier.


Vedkvelden føyer seg bare inn i rekken av flere maratonsendinger på NRK de siste årene, og interessen ser ikke ut til å avta.

Da Hurtigruten – minutt for minutt satte rekord og havnet i Guiness rekordbok som verdens lengste direktesending, fikk programmet mye internasjonal oppmerksomhet, og vant også en pris for beste originale TV-konsept.

Internasjonal interesse

Mannen bak konseptene er Rune Møklebust, programsjef i NRK Hordaland, er fornøyd med tilbakemeldingene han har fått på konseptet.

– Det har vært overraskende stor interesse for vedkvelden, også fra utlandet. Reuters ringte, og jeg var direkte på BBC radio 5 på natta under sendinga, sier han til NRK.no.

«Nasjonal vedkveld» ble gjennomsnittlig fulgt av 60.000 mennesker, men hele 976.000 var innom programmet fredag kveld. Programmet hadde en periode en seerandel på over 13 prosent – betraktelig høyere enn NRK2s gjennomsnitt som årlig ligger på rundt 5 prosent.

– Med vedkvelden kombinerte vi en tankemåte og en annerledes måte å lage TV på, med et tema som mange nordmenn er opptatt av, sier Møklebust.

Nasjonal vedkveld er det femte programmet i rekken av «sakte-TV» som har vært sendt på NRK siden 2009. Det etterfulgte minutt for minutt-seriene Bergensbanen, Hurtigruten, Telemarkskanalen og sist Nordlandsbanen.

En typisk «nachspiel-idé»

Ideen om å lage minutt for minutt-programmer oppstod bare plutselig, og Møklebust kalle det en typisk «nachspiel-idé».

– Vi holdt på å lage dokumentarer om Bergensbanen, og da dukket ideen om å filme hele turen opp. Alle lo først, og sånne ideer har en tendens til å dø ut fort. På samme måte som hvis man kommer opp med noe lurt på nachspiel, det virker ikke alltid like bra dagen etter. Men denne ideen besto «edrutesten», og kom seg gjennom de kritiske spørsmålene, sier han.

Konseptet minutt for minutt var dermed skapt, og Bergensbanen rullet over TV-skjermen i 2009.

– Etter at Bergensbanen var solgt inn, kom vi på nye ting. Ideen om Hurtigruten dukket opp den kvelden Bergensbanen var sendt, sier Møklebust.

Hurtigruten – minutt for minutt var en enda større suksess en Bergensbanen, og engasjerte hele landet. Den vant flere priser, og en 12-timers redigert versjon er sendt i de nordiske landene.

– En amerikansk produsent har også redigert en timelang versjon som er sendt på de fleste allmennkringkasterne i USA.

Hva blir det neste?

«Sakte-TV» har vært en stor suksess, og Møklebust er klar på at det vil komme flere programmer av samme type.

– Vi har ingen konkrete planer ennå, men vi har mange ideer på blokka, og har fått flere tips fra publikum, sier han.

Ikke alle har vært like gode, og blant «ideene» som har kommet inn nevner han blant annet «å se maling tørke», og E6 på tvers. Et program som hadde vært over på maks 15 sekunder. Nå ønsker Møklebust innspill og ideer fra publikum til neste program i sjangeren.

– Det kan være helt andre ting enn reise, og vi så i fjor at grunnideen vår også passer til andre ting, som laksesendingen vi hadde i juni, sier han.

  • Hva ønsker du å se «minutt for minutt»? Kom med dine forslag til programmer i kommentarfeltet under!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters