Nå er det en ting som står i hodet på unge Vang, aktuell med albumet "Rodeo": Han vil ut på veien igjen - ut å spille.
- Hvis du har ambisjoner om at sangene
To uker etter albumdebuten "Rodeo" er Vidar Vang godt fornøyd. - Planen min går helt strålende. "Rodeo" er rett og slett ei bra plate, og folk oppfatter det, mener han. Foto: EMI.
skal bety noe, må du også reise ut og spille dem for folk. Derfor er det like riktig for meg å gjøre denne turneen som å gi ut plate.
- Hva vil du gjøre med lytterne?
- Bevege dem. Jeg ønsker at sangene på platen skal bety noe for folk, at den blir uvurderlig for noen, at noen liker å ta den fram og høre på musikken, sier Vang, som begynte sin karriere som låtskriver. Så fikk han sjansen til å prøve seg på en rekke scener.
For en måned siden var han en av Norges mest lovende, og hadde flere konserter og en EP-utgivelse bak seg. Veien gikk videre til platekontrakt og albumet "Rodeo" så dagens lys.
Ingen gitarist
Vang startet som mange andre. Han plukket opp gitaren i ti-tolv-årsalderen hjemme i Bjerkevik i Nordland, og
- Jeg ønsker at sangene på platen skal bety noe for folk, at den blir uvurderlig for noen, sier Vidar Vang. Foto: EMI.
begynte å spille for å kunne synge låter. Senere kom også munnspill og piano inn i bildet. Gitarist vil han ikke kalle seg.
- Det var sanger jeg var først, og jeg er fascinert av låtskriving, kassegitar og sang, og hvor langt det kan tas. En gitarsolo har jeg ennå til gode å framføre, forteller han, selv om han trakterer gitar og munnspill på scenen.
Fra tenårene spilte han i band med kompisene. Spilte noen coverlåter. Et sted mellom slutten av ungdomsskolen og starten på gymnaset skrev han sine første låter.
- Jeg oppdaget at jeg hadde noe å si og at det går an å lage sanger sjøl, smiler han, og spoler fram til neste aha-opplevelse.
- Da jeg var atten og et halvt lagde jeg "Barefoot ballet" som nå er å finne på skiva. Jeg visste at den var bra, og da jeg torde å si det, var det et viktig punkt på den lange veien.
Vangs lange vei gikk blant annet innom Bergen, hvor han begynte å opptre med eget materiale. Siden har han skrevet mengder av låter.
- Jeg jobber med musikk hver dag. For meg handler det om et valg av hvilken type artist og låtskriver jeg vil være. Da "Rodeo" ble innspilt hadde jeg mange flere låter liggende, og på turneen kan jeg plukke fra disse og enda eldre låter. Det er naturlig og viktig for meg.
Har valgt type artist
Mens anmelderne ofte tyr til cowboy-begrepet for å beskrive Vangs musikk har han valgt å kalle den "atlanterhavsrock".
- Det er min betegnelse for den frihetsfølelsen musikken har. Atlanterhavet er også et krysningspunkt mellom en fantastisk amerikansk arv og meg som nordboer.
Så mye vil Vang si om den saken, så får andre kalle det cowboy og roots og snakke om Ryan Adams og andre, eldre amerikanske stemmer.
- Jeg skjønner sammenligningene, men min inspirasjon kommer ikke fra andre artister, men fra mitt eget liv. I valg av hvilken type artist jeg vil være, kan jeg si at jeg beundrer Bob Dylan, Neil Young og Bruce Springsteen; den gamle folketradisjonen. Dylan, kanskje den største kunstneren i forrige århundre, var i Norge tre ganger i fjor. Hvor ofte kommer Pink Floyd, hvert femte?
På plata og på den kommende turneen har han med seg bandet Friemann, som består av barndomsvenner og musikalske kamerater fra ungdomstiden.
- Der vi kommer fra og den gjengen vi er, er sentralt i det jeg gjør. Å gjøre dette med folk jeg er glad i, er ekstra artig.
- Liker du å opptre?
- Jeg håper sangene overlever meg. De er viktigere. På scenen prøver jeg egentlig bare å være meg selv og spille min musikk. Personligheten min kommer til uttrykk på scenen, og så blir det litt show med at publikum synger med og klapper. Sånn må det være med denne musikken. Jeg vil kommunisere.
Vil nå folk
For Vang er musikk kommunikasjon. Og glede. En låt kan være melankolsk, men det handler fremdeles om formidlingsglede, forklarer han. Mens vi snakker går en fan forbi og smiler og gir han tommelen opp. Vang er fornøyd.
- Sånt betyr noe! Jeg vil at folk skal like sangene. Det er viktigere enn førsteplass på salgslistene. Selv om det også ville vært trivelig, kan man ikke styre etter det.
Men også studioarbeid er viktig for Vang. Som første artist fikk han gleden av å spille inn i amerikanske Steve Wolds Joint Studio på Notodden. Produsent var Cato Salsa, kjent fra det norske bandet oppkalt etter ham.
- Innspillingen var en fantastisk prosess, det er nærmest en hellig fase i låtenes historie. Når du er ute og spiller kan du se folk i øynene, men det du spiller inn må kommunisere uten det. Plata bør klare det, uten at du ser folk, sier Vang, og priser samarbeidet med Wold og Salsa.
- Man er jo nervøs før de fleste av livets debuter. De løftet meg opp og fikk meg til å prestere da den røde innspillingslampa lyste, da ting jeg hadde hatt i hodet gjennom år skulle oppsummeres på et minutt. (NTB PLUSS)
Turnéliste:
08.10 Oslo, John Dee
09.10 Bø, Kroa
10.10 Grimstad, Luftslottet
11.10 Kristiansand, Vaskeriet
12.10 Stavanger, Folken
15.10 Bergen, Hulen
16.10 Sogndal, Meieriet
17.10 Volda, Kroa
18.10 Molde, Tapperiet
19.10 Hamar, Hydranten
23.10 Trondheim, Blest
24.10 Bodø, Samfunnet
25.10 Tromsø, Driv
26.10 Alta, Samfunnet