Hopp til innhold

Vendepunkt

Sommeren 1979 gikk den amerikanske presidenten Jimmy Carter i fjernsynsstudio og holdt en tale. En tale som blir husket bedre enn noe annet han har sagt.
To tredjedeler av amerikanerne mente at «the land of plenty is becoming the land of want».
Hva var i veien med USA?

Horace Silver
Foto: Wikipedia

Hør: Giovanni Boccaccio og Horace Silver del 5

Jimmy Carter


Da Carter gikk i fjernsynsstudio satt over 100 millioner amerikanere klare foran tvskjermene. Med blandede følelser. Amerika var en «såret supermakt», sa Carter:

«Vi amerikanere har vært stolte av at vi bruker stemmeseddelen og ikke skytevåpen som politisk virkemiddel – fram til drapene på John F. Kennedy, Robert Kennedy og Martin Luther King. Vi trodde våre soldater var uovervinnelige – til våre soldater ble ydmyket og drept i Vietnam.

Vi har tenkt på presidenten i Det hvite Hus som et symbol på heder og ærlighet, helt til Richard Nixon og Watergate. Vi har sett på landet vårt som the land of plenty – helt til oljekrisen i 1973 – da vi lærte at vi er avhengige av olje fra utlandet.
Dette er skader som ennå ikke er leget» (Carter i 79, fra Erling Bjøl, USAs historie p 475)

United States of Mind


Amerika nådde et vendepunkt i syttiårene. Det kom til uttrykk på mange forskjellige måter: Kvinnefrigjøringen, seksuell frigjøring, kraftig synkende fødselsrate, USA åpnet dørene for flere innvandrere. 160 000 flyktninger fra Vietnam gled lydløst inn i det amerikanske samfunnet. (Bjøl s 481) - og populærmusikken blomstret. United States of Mind er samlebetegnelsen på tre album fra Horace Silver, artisten i Studio Sokrates denne uken - og vi glemmer heller ikke Randy Newmans «Political Science» (se video nedenfor) fra 1972. (Jeg legger dette kuttet inn på spillelista til Studio Sokrates i Spotify, se nederst på denne siden)

Horace Silver ga ut tre LP-plater på syttitallet, «That Healin' Feelin'», «Total Response» og «All». Komposisjonene på disse tre albumene hadde en felles grunntanke, men ingen av dem ble lagt merke til på tidlig syttitall.

Silvers visjon


Horace Silver var selv inne i en spirituell vending på syttitallet og det er dette som kommer til uttrykk i musikken på de tre albumene. Fra å være en solid selger i plateselskapet Blue Note gikk Silver over til å eksperimentere med jazz, ånd og kosmisk bevissthet. Dette høres merkelig ut, men den som utsetter seg for musikken hans fra denne perioden blir overrasket.

«Dette er popmusikk framført av høykompetente jazzmusikere» skriver Tom Jurek i Allmusic Guide. Silver har parkert flygelet og betjener seg av elpiano, den elektriske gitaren får en framtredende plass, det samme gjør elbassen. Og musikken er ett sted mellom Silvers varemerke «hard bop» og funkrock.
Den som vil vite mer kan undersøke her: United States of Mind


Musikken:


To sanger som passer til innholdet i Studio Sokrates denne uken, vi leker oss med Giovanni Boccaccios (1313-75) tekst om den smellvakre men akk så naive Paulina, og Knut Borge kvitterer med to utsøkte nummer fra Horace Silver. De av dere som bruker Spotify kan høre musikken, også Randy Newmans «Political Science» her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify

1: Lonely Woman
2: Psychedelic Sally

Randy Newman: Political Science (Let's drop the Big One)

NRK er ikke ansvarlig for innholdet på denne videoen

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters