Hopp til innhold

Vaskeekte gjøglere

«Mot i brøsta» er frekk, frilynt og frodig humor.

Mot i brøsta

INNFRIR: Else Kåss Furuseth, Henriette Steenstrup og Sigrid Bonde Tusvik. Foto: Rune Alstedt

Foto: NRK

Anmeldelse

Det er show på Edderkoppen igjen, og det lukter litt av god revystemning. En ting er at den sitter i veggene, men disse tre jentene er vaskeekte gjøglere på hver sin måte.

Når Henriette Steenstrup, Else Kåss Furuseth og Sigrid Bonde Tusvik setter hverandre stevne med gladgjøglende iver, ja da kan man vite at dette lukter av frekk, frilynt og frodig humor. De tre damene innfrir.

Her finnes flere elleville sprell som får fortjent applaus, noen utspill som nesten går litt for langt, nesten over grensen, eller mensen for å bruke en terminologi fra scenen.

For mensen er temaet i åpningssekvensen. Men de balanserer trygt i diverse grenseland, og det er ikke mulig å bli forarget eller sjokkert. Tøft og intelligent gjort.

Man blir kjempeglad i disse tre. Til tross for at de egentlig er nokså forskjellige, klarer de å bli en harmonisk komitrio.

Angriper bloggere

De er gjennom så mange temaer, sammen og hver for seg. De fleste numrene fortjener skikkelig ros, men Sigrid Bonde Tusvik er en mester i monologfaget, med en perfekt timing, hvert poeng leveres med snert og punch.

Som når hun angriper bloggeren «Fotballfrue» så treffsikker at gapskratten eksploderer i salen. Eller når hun faktisk tilbyr Putin å annektere Nesodden, her blir det prisfall på boliger.

Henriette Steenstrup

ELLEVILLE SPRELL: Henriette Steenstrup i bra driv. Foto: Rune Alstedt

Henriette Steenstrup imponerer med sin sangleveranse, hun synger rått og griselekkert, og i samsang med Sigrid, tenker man bare: Når kommer første plateutgivelse?

Else Kåss Furuseth har også timing og punch i sine monologer, og hennes nummer «Jeg angrer» er både varmt og rørende morsomt.

Men det må være lov til å velge seg ut et par favoritter i showet: Endelig har noen klart å knekke «Ingrid Bjørnov-koden» og Henriette tolker henne perfekt.

Vi må også nevne nummeret «Face Life», som virkelig får sagt noen ting om folks løgnaktige bruk av Facebook, med Sigrid i praktslag

Terningkast 6

Denne gjengen er gode hver for seg og i samspill. Vi er klar for å gi de tre en sekser, men med en litt løs prikk.

Det er i det store helstøpt. Man har ikke lyst til å henge seg opp i et par nummer som ikke var helt på høyden, for helhetsfølelsen var fin.

Selv om noen av sangtekstene dessverre drukner litt i musikkmiksen. Men det blir småplukk i helhetsinntrykket.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters