(NTB)
Det er spillgiganten Electronic Arts (EA) som har inngått en sponsoravtale med NRK P3s Urørt-prosjekt. Urørt er en demokonkurranse på NRKs nettsider, hvor ukjente band og artister uten platekontrakt kan sende inn sine låter.
Har solgt 8,5 millioner
En av dem får nå sjansen til å presentere sin musikk på lydsporet til et kommende bilspill. Det innebærer muligheten til å nå et svært stort publikum. EAs nyeste bilspill, "Need for Speed Underground 2", har solgt hele 8,5 millioner eksemplarer på verdensbasis.
- Når man ser potensialet i avtalen vi har inngått, er det et klart håp om at EA kan bidra til å eksponere spillere verden over for en ny norsk artist, sier Aimar Niedzwiedzki, markedssjef i EA Norge.
- Musikk i spill er blitt en svært viktig promotionkanal for artister, opplyser han.
Kåring i slutten av februar
Beslutningen om hvilken artist som får den gylne sjansen, blir trolig fattet i slutten av måneden.
- Vinneren vil dels bli kåret på bakgrunn av publikums stemmer i den ordinære Urørt-konkurransen. Men det vil også være en egen jury inne i bildet, slik at vi finner musikk som passer godt inn i et bilspill, sier Niedzwiedzki til NTB.
Det er ikke først gang norske artister presenteres for et nytt publikum gjennom EAs data- og videospill. Jaga Jazzist er med på lydsporet i det nye Champions League-spillet. Rockerne i Span bidro på fjorårets fotball-EM-spill, mens Röyksopp deltok på soundtracket i snowboardspillet SSX3.