Hopp til innhold

Travis måtte ta timeout

Travis kommer til Norwegian Wood i juni. Men først slipper de sin nye plate «The Boy With No Name» og forteller hvorfor de måtte ta pause.

Travis
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

 

Travis i Nitimen 3. april
Foto: Ola Nymo Trulsen / NRK

Les også: Eksklusivt møte med Travis

Les også: Travis til Wood

Nett-tv: Fran Healy og Travis hos Skavlan i Først og Sist i 2003

- Du blir gal av å være i musikkindustrien. Vi måtte ha en pause, sier firkløveret som utgjør det skotske bandet Travis.

Fran Healy i Travis
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

«Norgesvennene» Travis rører på seg igjen etter fire år uten plateutgivelse.

7. mai kommer albumet «The Boy With No Name», og singelen «Closer» er allerede blitt en gjenganger på radio.

Bandet er på promoturné, og som de svorne norgesvennene de er, stopper de også denne gangen for å la seg intervju av norsk presse.
NTB møter bandet på Grand Hotel i Oslo, og det er et litt annet Travis vi møter nå enn tidligere. Tre av fire bandmedlemmer er nå familiefedre, og gutta har hatt godt med tid til å pleie relasjoner også utenfor Travis.

Aldri oppløst

- Vi har aldri vært oppløst. Vi er Travis 24 timer i døgnet. Men vi ville øve når vi selv ville øve, og ville ikke ha noen frist på oss når det gjaldt det nye albumet. Vi stengte døra til øvingsstudioet og lot plateselskapet stå der ute og rive seg i håret, sier gitarist Andy Dunlop.

Hans trommemakker Neil Primrose legger til:

- Vi hadde hver vår periode med frykt for at dette kunne bære galt av sted. Det ene nye gode bandet etter det andre poppet fram, og faren var absolutt til stede for at vi kunne bli glemt. Men vi hjalp hverandre til å ha is i magen. Og det er vi glade for nå. Albumet er blitt bra takket være at vi fikk bruke tid på det.

Elleve nye låter har fått plass på «The Boy With No Name». Gutta sier de ikke har forsøkt å finne opp kruttet på nytt.

- Det er et krav i bransjen til stadig fornyelse, men vi tenker ikke så mye på det, sier Dunlop.

Å beskrive musikken sin, synes de alle sammen blir tøysete. Primrose framholder:

- Men behandle plata som en god flaske vin. Åpne den - og del den.

- Kom dere ut

Om grunnen til pausen, sier bassist Dougie Payne:

- Vi var rett og slett veldig lei av hverandre. Vi sluttet å kommunisere og det ble ikke noe lystbetont å drive med musikk.
De syntes også det var mye galskap å se i musikkindustrien, og tenkte at de måtte ta en pause for å bevare forstanden.

- Da vi oppdaget at vi hadde mistet vennskapet på veien, at vi forbant hverandre med jobbing og plikt, var det på tide å ta en timeout, framholder Payne videre, og Dunlop legger til:

- Vi ville at grunnen til at vi lager musikk, skulle være den samme som da vi startet. At vi er fire karer som liker å henge sammen og lage musikk. Payne kommer med et råd til andre band som merker at noe ikke er bra.

- Kom dere ut av det hele ei stund. Dersom ting ikke flyter og dere ikke kommer overens.

Kompis med Ben Stiller

Vi rekker så vidt å spørre Fran Healy om hans nye status som far, og utfordringene med å kombinere familieliv med musikerlivet.

- Det kommer nok til å bli tøft. Men som forelder er det fint å sette et eksempel for barnet, og vise at hardt arbeid er en god ting. Og jeg er så glad for å ha jobb, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er fint å ha en jobb, flott å kunne arbeide.

Healy har ingen planer om å ta med seg kone og barn i turnébussen.
- Jeg vil heller ha en base i USA, og fly til og fra. Turnébuss er ikke noe familievennlig sted, tro meg, understreker mannen som skrev en låt til sin kommende sønn samme dag som kona tok en graviditetstest - som slo positivt ut.

- Jeg ante ikke hva som ville komme, men var full av følelser og tanker. Dermed ble sangen «My Eyes» til, forteller han.

På musikkvideoen til singelen «Closer» har gutta fått med seg en ikke helt ukjent Hollywood-størrelse: Ben Stiller spiller streng butikksjef mens firerbanden spiller hans undersåtter.

- Jeg leste manuset til musikkvideoen, og tenkte at nettopp den rollen var som skapt for Ben. Jeg kjente ham fra før av, vi møttes på et arrangement i 2000, og jeg sendte ham en e-mail. At han svarte ja, var veldig kult, ler Healy.

Payne dytter kompisen i siden, og repliserer:

- Det er en veldig god ting med Fran. Han er ikke så beskjeden av seg.

(NRK/NTB)

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters