Hopp til innhold

Til angrep på bransjen

by:Larm-sjef Erlend Mogård Larsen refser norsk musikkbransje.

Erlend Mogård Larsen, by:Larm.
Foto: Jørn Gjersøe / NRK

I dagens Aftenposten går sjefen for det årlige bransjetreffet by:Larm til angrep på norske musikkbransjefolk.

- Passive og amatørmessige

- Aldri før har vi hatt så mange oppegående artister og band her til lands, og da trenger vi også en musikkbransje som kan forvalte og utvikle disse talentene. Dessverre har ikke norsk musikkbransje i dag vært flinke nok til å takle den internasjonale musikkbransjen. Majoriteten av de norske aktørene fremstår passive og amatørmessige i disse sammenhengene, sier Erlend Mogård Larsen, til avisa.

I februar neste år arrangeres det tiende by:Larm-treffet. For tredje gang i Trondheim. Mogård Larsen etterlyser deltagelse fra norsk musikkbransje.

- Har ikke forstått mulighetene

- Jeg tror nok mange bruker by:Larm først og fremst som en anledning til å feste og treffe venner. by:Larm er ment å være en arena hvor bransjen kan møtes, og hvor kontakter kan knyttes, men det virker ikke som den norske musikkbransjen har forstått helt hvilke muligheter den har her. Vi ønsker at folk skal engasjere seg og komme med innspill både før, under og etter by:Larm, sier Mogård Larsen til Aftenposten.

Han trekker fram Kaizers Orchestra-happeningen på Prekestolen i Stavanger som eksempel.

- Nesten alle de utenlandske delegatene dukket opp, men bare tre-fire av de norske. Det er rett og slett for sløvt, sier han.

Norske delegater sviktet

På årets by:Larm i Tromsø arrangerte by:Larm flere såkalte "Speed-Meetings", mellom norsk og utenlandsk musikkbransje, også der sviktet mange av de norske delegatene.

- Flere av de norske påmeldte forsov seg til møtene som var satt opp, og noen dukket ikke opp i det hele tatt. Jeg fikk flere kommentarer i etterkant om at det var for tidlig å ha møte klokken ti, men man kan da virkelig ikke mene at det er for tidlig å starte dagen klokken ti, hvis man er der for å jobbe, mener han.  

Kulturstrøm

  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP
  • 3 mill. til første samiske animasjonsfilm

    Norsk filminstitutt (NFI) melder fredag at animasjonsfilmen «Kunnskapens skog / Daajroen boelte» har fått 3 millioner i produksjonstilskudd.

    Ifølge NFI handler filmen om søsknene Anta og Bräjta som følger nordlyset til den parallelle verdenen Saajve

    Totalbudsjettet på den svensk-norske samproduksjonen er på nær 23 millioner kroner.

    Oskar Östergren Njajta står for regi og manus og produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø er med fra norsk side.

    Ifølge NTB blir dette historiens første animerte samiske langfilm. Den har planlagt premiere i 2026.

    «Kunnskapens skog» / «Daajroen boelte»er tidenes første samiske animerte langfilm.
    Foto: Bautafilm
  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)