VW Tiguan er på mange måter som skapt for norske forhold. Ikke bare har den automat og diesel, men det er en Vokswagen. En fetter til Passat og Golf!
Du kunne ha kjøpt deg en Touareg, men hvem har nesten en mill å bruke på bil? Du kunne ha kjøpt deg en Audi Q7, men hvem har over en mill å bruke på bil?
Krympet Touareg
Utseendemessig ser den ut som en krympet Touareg. Et smart designtrekk, men de har ikke så mye til felles. Mens Touareg kan være en brutal offroader om du vil, er Tiguan mer som en hevet stasjonsvogn med god fremkommelighet.
Bor du ordentlig griskrent til velger du Track & Field utgaven som både har diffsperre foran og bak, samt litt annen front- og bakfanger for ikke å subbe nedpå så lett. Skjønner du ikke vitsen med det velger du Sport & Style-utgaven som jeg har testet.
Den har tøffere styling både foran og bak, med litt dårligere offroadegenskaper. Inni er de like. Det er funksjonelt, oversiktlig og komfortabelt, men ikke spesielt fancy! Du får ikke den store Audi-opplevelsen i Tiguan.
Kompakt bil
Den nye commonrail-dieselen på 140 hester holder i massevis, og tiptronickassa kommuniserer glimrende med motoren og mine bevegelser på pedalene.
Jeg kan sjalte manuellt for motorbremsing i nedoverbakker, og jeg kan kjøre den temmelig sportslig selv på svingete vei uten følelsen av å miste grep og kontroll. Tiguan er en kompakt bil både i størrelse og opplevelse.
Bakkeklaring og Image
Inngangsbilletten på Tiguan diesel er ganske rimelig, 378 000 kr. Men, før du har krysset deg fornøyd på utstryrslista, passerer den 400 000 kr med god margin.
For eksempel koster testbilen tett opptil 500 000 kr.
Du har også to andre motoralternativer. En 1,4-liters bensinmotor på 150 hester, og en 2-liters diesel med 170 hester, men da må du klare deg med manuell.
Du kan fra før få både Passat og Golf stasjonsvogn med diesel , firehjulstrekk og automat. Supre biler med masse plass, faktisk mer enn hva Tiguan byr på. Så trenger du en Tiguan? Vel, om bakkeklaring og image er viktig for deg gjør du kanskje det.