Hopp til innhold

VW Tiguan

Familie-SUV med diesel og automat har stått høyt på norske bilkjøperes ønskeliste. Men, den kombinasjonen har ikke vært lett å finne, før nå!

VW Tiguan
Foto: Alexander Berg-Hansen / NRK

VW Tiguan er på mange måter som skapt for norske forhold. Ikke bare har den automat og diesel, men det er en Vokswagen. En fetter til Passat og Golf!

Du kunne ha kjøpt deg en Touareg, men hvem har nesten en mill å bruke på bil? Du kunne ha kjøpt deg en Audi Q7, men hvem har over en mill å bruke på bil?

Krympet Touareg

Utseendemessig ser den ut som en krympet Touareg. Et smart designtrekk, men de har ikke så mye til felles. Mens Touareg kan være en brutal offroader om du vil, er Tiguan mer som en hevet stasjonsvogn med god fremkommelighet.

Bor du ordentlig griskrent til velger du Track & Field utgaven som både har diffsperre foran og bak, samt litt annen front- og bakfanger for ikke å subbe nedpå så lett. Skjønner du ikke vitsen med det velger du Sport & Style-utgaven som jeg har testet.

Den har tøffere styling både foran og bak, med litt dårligere offroadegenskaper. Inni er de like. Det er funksjonelt, oversiktlig og komfortabelt, men ikke spesielt fancy! Du får ikke den store Audi-opplevelsen i Tiguan.

Kompakt bil

Den nye commonrail-dieselen på 140 hester holder i massevis, og tiptronickassa kommuniserer glimrende med motoren og mine bevegelser på pedalene.

Jeg kan sjalte manuellt for motorbremsing i nedoverbakker, og jeg kan kjøre den temmelig sportslig selv på svingete vei uten følelsen av å miste grep og kontroll. Tiguan er en kompakt bil både i størrelse og opplevelse.

Bakkeklaring og Image

TDI

Ny 140-hesters commonrail diesel.

Foto: VW / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Inngangsbilletten på Tiguan diesel er ganske rimelig, 378 000 kr. Men, før du har krysset deg fornøyd på utstryrslista, passerer den 400 000 kr med god margin.

For eksempel koster testbilen tett opptil 500 000 kr.

Du har også to andre motoralternativer. En 1,4-liters bensinmotor på 150 hester, og en 2-liters diesel med 170 hester, men da må du klare deg med manuell.

Du kan fra før få både Passat og Golf stasjonsvogn med diesel , firehjulstrekk og automat. Supre biler med masse plass, faktisk mer enn hva Tiguan byr på. Så trenger du en Tiguan? Vel, om bakkeklaring og image er viktig for deg gjør du kanskje det.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor