Hopp til innhold

Ikke helt der - ennå.

Suzanna Owiyo er en litt annerledes artist på den østafrikanske musikkscenen. Hun går tilbake til sine røtter for inspirasjon, og lykkes til en viss grad. Men bare til en viss grad.

Suzannah Owiyo
Foto: Louis Lanzano / Scanpix/AP

Øst-Afrika generelt og Kenya i særdeleshet er på vei oppover i musikkens verden akkurat nå. Her er en voldsom energi, kreativitet i alle retninger, hiphop overalt og en masse ny popmusikk i et euforisk oppsving for en bransje som har ligget brakk i flere tiår. Men alle går ikke nye veier. Suzanna Owiyo finner tiden inne til å hente frem tradisjonene og ta dem med seg inn i den nye tid.

Lokal forankring

Suzanna Owiyo har vært med en stund, om hun ikke helt ennå kan kalles en veteran. Men hun har et internasjonalt renommé etter hvert, og når hun denne gangen gir ut cd på norske Kirkelig kulturverksted er ikke det tilfeldig. De har lenge fulgt den østafrikanske musikkscenen tett, og Suzanna Owiyo er midt i deres gate, østafrikansk musiker med internasjonal orientering, og samtidig med sterk lokal forankring.

Tydelig identitet

Jeg liker Suzanna Owiyo. Hun har en markant stemme med særpreg og styrke, befriende fri for snarveier og lettvinte løsninger. Hun spiller selv sin harpe, sin nyatiti, sjelden traktert av kvinner. Og hun har et låtmateriale som er melodiøst lett, samtidig som det har en tydelig identitet i landet hun kommer fra, Kenya.

Savner motstand

Samtidig ser jeg hennes begrensning. Suzanna Owiyo har et klart prosjekt, det ligger jo i platens tittel, ”My Roots”. Men prosjekt er ikke nok. Man må også lykkes med å berøre utover beundringen man føler for prosjektet. Og jeg berøres underlig lite av dette. Det blir lett hyggelig bakgrunnsmusikk til nesten romantiske minner fra turer til Kenya. Jeg savner motstanden, det krevende, eller det rørende, om det er det som skal til.

Ikke helt der ennå

På den annen side har jeg fremdeles følelsen av at Suzanna Owiyo en dag, hvis hun fortsetter den veien hun går nå, kan komme til å gjøre noe veldig stort og betydningsfullt. Hun er bare ikke helt der - ennå.
Suzanna Owiyo: My roots
Kirkelig kulturverksted fxcd 361

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters